NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-05
Skrivet av: Karin Mattsson skrivet 2011-07-24, 16:53
Hej igen!  
 
Såg att du också frågat om Jonas Andersson f. 1785. Hans mor är enligt husförhöret änkan Maria Jonsdotter.  
 
I vigselboken V-K E:1 på s.93 finns d. 27 maj 1781 i Hovmanstorp drängen Anders Ohlsson och änkan Maria Jonsdotter  
 
Tydligen har Maria varit gift tidigare men jag hittar ingen lämplig Maria  - något för dig att söka vidare på kanske.  
 
Kanske är det med Anders ohlsson i Ljustorp 1779 för de får i alla fall en dotter Lena 1780 - något som stämmer med Marias dotter Lena. I så fall är Lena och Jonas halvsyskon.
 
I födelseboken visnums kil C:2 s. 251 finns hovmanstorp Anders Olhsson och Maria Jonsdotters dotter Katarina född d 8 oktober 1782
 
1786 d 27 oktober föds sonen Anders  (s.285) dvs ett år senare än i husförhöret - men det är å andra sidan mer redel än undantag att årtalen inte stämmer mellan husförhör och födelseboken enligt min egen erfarenhet av Visnum i alla fall.
 
Ja lite fick du väl i alla fall att leta vidare på. Mormor och morfar fick du väl i alla fall på köpet som du trodde  - och Anders som är änkeman är hennes bror.
 
Ja inte heller dessa personer är mina anor/släkt men det kändes plötsligt kul att leta runt lite i Visnums Kil där jag har egen släkt.
Hälsningar
KarinM