NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-03-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-03-29
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2011-12-25, 14:45
Hej igen Martin!
Det här är min släkt, men jag kan inte skryta om att jag har mycket om dem...
I Gammelkroppa dyker första gången Per Olsson och Anders Persson upp i diverse längder vid 1600. Per Olsson är den som verkar skatta mest. Så ser det ut fram till 1606 då en Olof Didriksson med hustru står näst Anders Persson med hustru och Per Olsson är nu borta.  
Under åren fram till 1629 då Anders syns sista gången, och 1646 då Olof syns sista gången i en kvarntullslängd, skattar dessa båda herrar för nästan identiska hushåll och hytteandelar, vilket fått mej att tro att de var svågrar. Möjligen var då den Per Olsson som fanns jämte Anders Persson tidigare, Anders far och Olof Didrikssons svärfar. Att sedan Olof hade en son vid namn Per (min ana) skulle ju kunna tala för detta.
Olof Didriksson nämns i Färnebo db;
 
1634-03-24, Färnebo renoverade dombok sid. 52 (Arkiv Digital)
Vore sakfällde för stämningsförsittande efterskrivne bönder Tore Nilsson, Nils Halvarsson i Långbanshyttan. På Gammelkroppan Nils Henersson och Olof Diriksson till sina 3 mark var.
 
1640-12-04, Filipstads renoverade dombok bild 95 (Arkiv Digital)
Peder Olofsson på Svartsången hade vitat och skällt borgerskapet i staden samtligen och i gemen för blodsugare och annan förvitlig ting som han varken beslå eller bevisa kunna. Därföre vart han sakfälld efter det 12 cap i konungabalken till sina penningar 40 mark.
I lika måtto vart Olof Diriksson vid Gammelkroppan för vitesord uppå borgerskapet sakfälld till sina penningar 20 mark särdeles emedan han så mycket bad för.
 
1642-05-23, Färnebo härads dombok sid 39 (Arkiv Digital)
Än klagade Kristoffer Graf i Kiärnetorpet att ändock Olof Dirichsson vid Gammelkroppan hade ingått med honom den contracten, att han Kristoffer skulle giva Olof en rysk hö, för det han finge fiska i Skedian i sommars och hade därföre lånt Olof en häst.
Likväl var där ovan uppå hans ökia borttagen och förhållen.
Efter rätten erfor det Olof var nog betalter med hästelånet, kändes för denna handeln saker till 3 mark och ökian åter, efter det 25 cap byggningabalken.
 
Från och med 1646 förekommer enbart Olofs söner Per och Didrik i längderna i Gammelkroppa. Inte heller i domboken har jag hittat mer om Olof.
 
Det som sedan ställer till det hela för mej är denna notis i domboken;
 
1667-11-21, 22 och 23, Färnebo härad renoverade domboken sid. 286 (Arkiv Digital)
Näst kom Otto Dress tjänare Johan Olofsson och begärde, att Dirich Olufssons och Per Olufssons delar vid Torskbäcken måtte bliva uppbördne på han Dressens vägnar, för han hade dem löst av Jonas Olofsson i Hornkullen på hans hustru Karin Olofsdotters vägnar, för 8 riksdaler, av Ingrid Olofsdotter i Sommersta för 13 riksdaler, av Sven Andersson i Sommersta på Sigrid Olofsdotters hand för 15 riksdaler, av Abbeluna Olofsdotter i Sommersta, för 15 riksdaler, av Ingeborg Olofsdotter i Räfwestena (?) för 13 riksdaler och av Elin Olofsdotter vis Sågebäckekvarnen (?) för 13 riksdaler. Men bröderna Dirik Olofsson och Per Olofsson vid Gamle Kroppan nekte, begärandes få lösa till sig som voro skylde, fram för Dressen, som var oskyld.
Såsom det var laglikmätigt, att en skyld och bördig löste fram för en uhrbördigh; Så fanns för gott, att stämma samtliga systrarna till nästa ting, att svara till sitt olaga säljande, emot det 3 cap jordabalken.
 
Uppenbarligen har syskonen Olofsbarn någon anknytning till Torskbäcken-men vilken?!-och det faktum att flera av systrarna bodde i Visnum, gör att jag blir lite förvirrad över var jag skall leta efter familjens rötter. Fadern Olof Didriksson bodde ju i Gammelkroppa, så barnen var nog födda där, och om min teori om svågerskap mellan Anders Persson och Olof D stämmer, så var det modern som hade sina rötter i Gammelkroppa.  
Alltså borde det ju vara Olof D som hade koppling till Torskbäcken. Men hur kommer då Visnum in i bilden? Kan ju inte vara en tillfällighet att så många av systrarna bodde där!
Har du fler ledtrådar?
Mvh
Monica
 
(Meddelandet ändrat av monifog 2011-12-25 16:27)