NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-24
Skrivet av: Jan Bäck skrivet 2000-04-13, 18:34
Till Anders Forsell.
 
Det kändes som ett lite för långt meddelande med väl många funderingar och kringinformation, men OK, här kommer en rensad variant. Först Sven Persson, sedan hans son Sven Svensson.
 
Swän Pärsson:
Min morfars farmors mormors farfars far och farfars mormors morfars mormors far. Mina föräldrar är alltså avlägset släkt.  
Baserat på dödaboken skulle Swän vara född 1654 eller möjligen 1653.
Swän var gift med Kierstin Svensdotter. Hon uppges vara född 1669. När de gifte sig vet jag inte. Först födseln 1701 anger moderns namn som då är Kiestin. Då första(?) barnet föds är Kierstin 23 eller 24 år. Swän är 15 år äldre än sin hustru, vilket kan antyda att han varit gift tidigare.
Swän var bonde i Gisslegård, som var ett helt mantal skattehemman. Åtta hushåll var verksamma här enligt husförhörslängden från 1730-talet. Gisslegård ligger en dryg mil söder om Kristinehamn och någon kilometer från Vänerns strand.
1693 får Sven i Gisslegård en son vars namn inte antecknats.
15 söndagen efter Trefaldighet 1695 döps Svens barn Sven.  
Sonen Sven är en ana på min mors sida.
Hans Person är troligen en bror till Sven Persson. Hans får en dotter 1700 och då är Hustru Kierstin i Gisslegård fadder.
6 söndagen efter Trefaldighet 1701 döps Svens Perssons och Kirstin Svensdotters dotter Marit.
Dom: Rogate 1704 begravs Marit Svensdotter, 3 år gammal. Samma dag begravs Maria Svensdotter 11 månader gammal.
Dom Septua 1705 döps Svens i Gisslegårds dotter Marit. Svens efternamn anges ej.
Dom Sept 1705 döps Svens i Gisslegård dotter Annika. Troligt är att Marit dött strax efter födseln.
23 junii 1707 döps Sven Persson och Kirstin Svensdotters dotter Maria.
24 januari 1709 begravs Sven Perssons 2ne unga och späda döttrar nembl: Annicka 3¾ åhr, och Maria 1 åhr och 7 månader gambla.  
4 juli 1709 döps Sven Persson och Kirstin Svensdotters dotter Sara.
Sara är en ana på min fars sida.
21 maj 1711 döps Sven Persson och Kirstin Svensdotters son Erich.  
Erich dör 5 veckor gammal och begrovs 25 juni.
5 juli 1712 döps Sven Persson och Kirstin Svensdotters dotter Catharina född dagen tillförne.
1712 finns det en Ingemund Svensson i Persbohl, som skulle kunna vara en bror till Kirstin.
De har en son Per som är gift i Bäck med Maria Olsdotter.
13 april 1729 dör (begravs) Sven Perssons hustru i Gisslegård Kierstin Svensdotter 60 gammal.
15 april 1750 dör (begravs) Enkemannen Domaren Sven Persson 96 år gammal. Han lades väster på kyrkogården.
Domare innebär att han var den äldste av nämndemännen på tinget och rimligen satt ordförande där.
Är det Per som föds 1693? Rimligtvis har de också fått barn mellan 1695 och 1701. Föddaböckerna har luckor här.
En Ingri Svensdotter från Gisslegård får ett oäkta barn 7 november 1715, kan det vara nå´t. Fanns fler Sven i Gisslegård?
 
Sven Svensson:
Min morfars farmors mormors farfar. Han är son till ovanstående ana.
Sven döps 15 söndagen efter Trefaldighet 1695. (1 september)
Sven var liksom sin far verksam i Gisslegård.
22 september 1723 vigdes Sven Svensson i Gisslegård och Catharina Jonsdotter i Riddargården. Morgongåva 20 lod silver. Riddargården ligger blott två km öster om Gisslegård.  
30 juni 1724 föds dottern Maria.
5 april 1726 föds dottern Catharina.
Catharina gifter sig 11 maj 1752 med Sven Arvidsson, även han från Gisslegård.  
4 april 1728 föds dottern Kerstin.
13 oktober 1730 föds dottern Sara.
12 oktober 1732 föds sonen Pähr.
Pähr blir sedemera skräddare i Gisslegård.
5 januari 1735 föds sonen Jonas.
Jonas gifter sig 12 oktober 1766 med Maria Larsdotter, även hon från Gisslegård. Morgongåvan är 50 lod silver, en stor morgongåva.
31 januari 1737 föds sonen Sven.
19 mars 1739 döps dottern Stina
30 september 1739 dör Stina Swensdotter, 27 veckor och 4 dagar gammal.
26 augusti 1741 föds dottern Brita.
3 november 1745 dör Brita Svensdotter, 4 år 8 veckor gammal.
Fler barn verkar de inte ha fått även om böckerna delvis är svårlästa. Förutom de två sista barnen verkar alla överleva. Jag har läst dödaboken t o m 1760.
 I Svedje finns en Jonas Jansson gift med Maria Olsdotter.  
Husförhörslängden 1733-40 ser ut som följer:
Gisslegård
7e Swen Pärsson
Son Swen Swensson
H: Catrina Jonsdr
   dot: Maria
          Catrina
samt en del drängar och pigor
Notera att fadern står som husbonde trots att han var ca 69 år då längden upprättades. Fadern, Sven och Catrina saknar alla markeringar vad avser kristendomskunskaper etc. Äldsta dottern Maria har dock en hel del markeringar. Motsvarande är det vanliga i andra familjer också. De yngre barnen saknas, men det beror sannolikt på att de inte börjat förhöras. Jag har inte funnit något av barnen dött t o m 1734.
 
Hälsningar Jan Bäck, Göteborg