NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2008
Skrivet av: Ivar Glomstein skrivet 2005-01-01, 21:39
Alfred Engh og Kristine Andersen/Andersdatter   
 
Jeg er interessert i opplysninger om min farmors foreldre, Alfred Engh og Kristine Andersen/Andersdatter.
 
Ifølge folketellingen 1900 for Eidsvoll (Akershus) var begge født i Sverige (uten angivelse av hvor). Skal man tro de oppgitte årstall, var de født i henholdsvis 1859 (Alfred Engh) og i 1853 (Kristine Andersen).
 
De må ha immigrert fra Sverige til Kristiania før 1883. Da ble deres første sønn Karl A født i Kristiania (ifølge folketellingen for Eidsvoll 1900). Året etter, 1884, ble Eugen født. Også han i Kristiania ifølge folketellingen for 1900. 
 
I andre kilder finner jeg familien bosatt i Markveien 31 i Kristiania (folketellingen for Kristiania 1883, adresseboken 1884). Senere i Markveien 33 (adresseboken 1885). De finnes derimot ikke på denne adressen ved folketellingen i 1885. Jeg har uten hell forsøkt å finne de to sønnenes fødsel/dåp registrert i den mest sannsynlige kirkebok i Kristiania (Paulus).
 
Familien må ha flyttet til Eidsvoll mellom 1885 og 1886. For i kirkeboken for Eidsvoll finner jeg min farmor Adina Engh født 26. mars 1886 (oppført blant levende fødte/dissentere). Søsteren Emma Josefine finner jeg født 22. mai 1893 (også hun er oppført i kategorien levende fødte/dissentere). 
 
Ved Adinas fødsel heter det i kirkeboken at familien "hører ikke til noget skikkeligt kirkesamfund". Ved Emmas at "kirkesamfund ikke oppgivet". I Adinas ekteskapsattest fra 1908 heter det at hun tilhørte Den evangeliske lutherske Frimenighed. Såvidt jeg husker ble det fortalt hjemme at hennes foreldre var medlemmer av denne.
 
Alfred Enghs dødsmelding finner man i sorenskriverarkivet for Eidsvoll. Han døde 20. mars 1916, og angis som ”Alfred Andresen Engh, Nygaard, skomaker, f. 1859 Baahuslæn Sverige. Egtefælle Kristine Andersdatter Engh.” Kristines dødsmelding er ennå ikke funnet. (De finnes ikke i kirkeboken for Eidsvoll, muligens fordi de var dissentere.)
 
Nå behøver ikke navnet Engh være en riktig tråd å forfølge, men det for stå sin prøve. Ifølge min kartbok finnes det ett sted med navnet Äng i Bohuslän; på øya Lyr sør for Orust. De nærmeste kirkene synes (i dag) å være Tegneby på Orust og Klövedal på Tjörn. Er jeg helt på villstrå, eller er det noen som kjenner Alfred og Kristines opphav? 
 
 
Vennlig hilsen
Ivar Glomstein
Huldreveien 1 B
N-0781 Oslo
Tlf + 47 2214 7276
ivar.glomstein@bluezone.no