NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-03-03
Skrivet av: Pelle Anthony Frisk skrivet 2011-03-10, 19:05
Hej Per.
Tack för tipset att Du skrivit.
De personer som det främst gäller är Ewa Uténg Frisk f. i Holmedal den 21 sept.1908 och hennes möjlige fader.  
Hennes mor var Beda Maria Andersdotter f. 11 okt. 1886, och fadern som sagt okänd.
Moderns  far var Anders Nilsson Uténg i Hån. Född 30 nov 1834, och dennes fru var Anna Kajsa Olsdotter f. 8 maj 1859. Hon var alltså 25 år yngre än mannen.
Ewas moder hade 4 syskon och av dessa flyttade 3 ner till Skaraborgs län den 11 okt. 1912. Ewa var då 4 år gammal
Det folk här nere som kom i förbindelse med den lilla gruppen ifrån Värmland, hette Kaminsky och huvudmannen var Husaren Johan August Kaminsky född 22/3 1848, husar vid Skaraborgs regemente. Det kan tänkas att denne man var en av dem som under en tid efter unionsupplösningen 1905 bevakade gränsen mellan Norge och Sverige, ridande på sin häst och kanske inkvarterad i Rommenäs missionshus.
 
Husaren hade bl.a. en son här nere på soldattorpet. Han hette Emil Kaminsky, f. 8/5 1890. Han var under en tid missionär i Sydafrika och jag lyssnade många gånger till hans flammande appeller i missionshusen.
 
Ewa gifte sig omsider med min farbror Walter Fisk. De hade inga barn och de är nu båda döda. De var ofta på besök i mitt barndomshem. Dock undrade vi alla vem den vackra damen var? Det var nämligen en väl bevarad hemlighet.
 
En gång i min ungdom när missionär Emil Kaminsky kom på besök hos oss i vår stad, mötte Ewa Uténg Frisk upp vid järnvägsstationen. Hon var då på tillfälligt besök i staden och det såg ut som om hon i hemlighet gärna ville träffa Emil Kaminsky.
Var det två syskon som stämt möte? Ja, det är frågan.
Hälsningar Pelle A Frisk
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/321292.jpg)