NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-20
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2006-12-20, 11:14
Hej Johanna
 
Av en lycklig händelse råkade jag få syn på ditt inlägg och Solvigs svar i dag om Carl Magnus Svensson i Hjulstanäs. Min mormors morfar hette Sven Johan Svensson, föddes den 23 december 1824 i Hjulstanäs, Södra Råda, som näst äldste son till Sven Andersson och Maria Andersdotter. Han var alltså bror till din efterfrågade Carl Magnus!
Utöver de barn som Solvig nämner föddes ytterligare tre barn i familjen, äldste sonen Anders Gustav 7/10 1822 (flyttade 25/3 1842 till Örebro), samt döttrarna Maria Cajsa 23/3 1827, död 9/12 1829, och Johanna, tvillingsyster till Anna Maria, född 31/12 1832 och död 24/4 1833. Alla barnen föddes i Hjulstanäs, Södra Råda.
 
Sven Johan Svensson gifte sig 1849 med Johanna Jonsdotter från Sörtorp i Visnums Kil och bodde sedan några år i Rämen (Lesjöfors), Värmland, innan familjen flyttade till Björtorp i Amnehärad där de bodde ännu 1899.
Min mormors mor föddes i Lesjöfors och flyttade som gift till Nora där mormor föddes.
Jag har fler uppgifter om familjen, om än ostrukturerade, så om du vill kan jag säkert bidra med en del ytterligare information. Själv skulle jag gärna vilja veta mera om din sida av släkten. Det jag vet är att Carl Magnus gifte sig 1862 med Maria Lovisa Larsdotter från Finnerödja och att de bodde i Hjulstanäs åtminstone till 1875 då sex barn fötts där. Sedan har jag inte följt familjen längre på den sidan. Kanske kan du hjälpa mig att fylla den luckan?
 
Mvh/