NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-05
Skrivet av: May Kirsten Olsen skrivet 2002-02-17, 15:30
Hei Jan-Erik Björk.

Det er i boken "Finnar i Östmark, Vitsand, Nyskoga, Södra och Norra Finnskoga" jeg har funnet opplysningene om slektsnavnet Hokkainen.
På side 230 står det følgende: " Urbanus Mattsson Hokkainen f. 1643, d. 4/2-1717." Det nevnes 3 barn; Adam f. 1670, Matts f. 1675, Britta f. 1677.
Senere står det: Adam Urbanusson Hokkainen fins i manntallsländerna i åren 1705-1715. Han bor sedan sporadisk på Älgsjön.

Fra Trysil Kirkebok har jeg ”sakset” dette.
Adam Tørbergets hustru altergang på Ifarnes 28/6 1734.
Henrik Adamsen konfirmert 12/3 1734
Johannes Pedersen Nyhuus og Kari Adamsdatter lysning i Trysil 4/10 1745 (antagelig viet i Elverum.)
Adam Urbanusen Tørberget gravlagt 24/6 1760 skal da være 36 år.

Fødselsåret kan ikke stemme når du ser barnens alder. Mulig at det kan finnes flere med samme navn. Eller at vi har med samme familie, men med to generasjoner senere å gjøre. Finnes det da noen opplysninger om Adams f. 1670 etterkommere, som kan spores videre til Trysil og finnene der?

Trysilpresten Axel Christian Smidt skriver i sine nedtegnelser om Trysil fra året : ”Saa have vi hos os: Kakelauer, Surer, Honker, Ronker, Tosker o.a.f. Det at Honker (fordansking/norsking av Hokkainen / Honkainen) nevnes gjør dette interessant, uten at jeg kan være sikker på om det er en sammenheng her.
Men at Adam Urbanusen nevnes som bosatt i Tørberget styrker mistanken om at han er av finnsk slekt. I Tørberget var en av de store finnebosetningene i Trysil.