NULL Skriv ut sidan - Sunnemo

Anbytarforum

Titel: Sunnemo
Skrivet av: Bengt Silverin skrivet 2013-11-15, 10:28
Monika och Kristina,
 
Mycken tack för er information. Den mystiske Silfverin (som jag kallar honom, eftersom jag ej kan hitta något samröre med övriga Silfverinare som alla vid den här tiden bor i Grythytte och Hälleforstrakterna. Mysteriet (för mig) är att Johan Nilsson Silfverin var DÖPT till Silfverin - inte till Nilsson. Alla hans fem syskon fick däremot i dopet efternamnen Nisson eller Nilsdotter. Johan var tredje barnet. Han tog sig således inte namnet Silfverin som vuxen, utan som vuxen lade han till namnet Nilsson till Silfverin. Hur kan detta komma sig? Var Johan ett resultat av en utomäktenskaplig förbindelse? Det står dessutom om honom att han fick uppfostringshjälp och vistades hos skomakaren Joh. Philström i Filipstad.  Några ytterligare ideer om Johans Silfverinnamn???
 
Vad gäller Johans barn är det en sak som förbryllar mig. Monika, du anger att Karl Johan emigrerade till USA 1892, dvs som 26åring. Kanske har jag tidigare fått felaktiga uppgifter - jag vet inte. Vad jag fått är att Karl Johan och Charlotta Jansson (15/7 1869 -  8/4 1956) gifte sig 13/11 1897 (dvs 5 år efter att han skulle ha emigrerat till USA). Återvände han möjligen hem till Sverige. Eftersom hans hustru Charlotta dog i Sunnemo, gjorde förmodligen Karl Johan så också. Har också noterat att han jobbade som skogsarbetare.
 
Ja sannerligen, släktforskning är ett spännande område. Tyvärr är jag relativt ny i området och tar därför tacksamt emot all stimulerande hjälp jag kan få
 
       MVH
      Bengt