NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2014
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2014-05-27, 12:18
Hej alla Gullsby-forskare.
Vi är tydligen många som härstammar efter Nils Perssöner och Maria Nilsdöttrar i Gullsby. Jag har nu upptäckt ett gravt fel i såväl egna som andras publicerade forskningsresultat. Den Maria Nilsdotter som 1784 gifte sig med min anfader korpralen Per Jonsson Rådman har nu visat sig ha helt andra föräldrar än jag och många andra hävdat.
Problemet är att det från 1750 och framåt samtidigt levde tre Nils Persson i Gullsby. Samtliga hade döttrar med namnet Maria födda åren 1751, 1759 och 1761.
Jag trodde mig vara ättling efter den Maria Nilsdotter som föddes 1761 som dotter till Nils Persson och Maria Pärsdotter. Det är helt fel.
Häromdagen fann jag en bouppteckning gjord 1794 i samband med att paret Nils Persson och Gertrud Arvidsdotter i Gullsby genomförde ett generationsskifte (Fryksdals nedre tingslags FII:3 1794 sid 139 och framåt.)
 
Denna bouppteckning undertecknades av såväl Nils Persson och Gertrud Arvidsdotter som av ytterligare fyra personer:
Sven Pehrsson - gift med parets äldsta dotter Chierstin född 1753.
Nils Nilsson i Gullsby - parets son född 1767.
Olof Larsson i Gjutaregården - gift med yngsta dottern Britta.
Soldaten Pehr Rådman - gift med dottern Maria född 1759-12-24.
 
För min del innebär det att jag fått stuva om rejält i antavlan. Det hela blir inte mindre komplicerat av att Nils Persson och Gertrud Arvidsdotter var styvsyskon sedan Nils mor Sigrid Svensdotter och Gertruds far Arvid Svensson gifte om sig med varandra 1745.
 
I Gullsbyn fanns följande aktuella par:
Nils Persson - Gertrud Arvidsdotter (med dotter Maria född 1759-12-24)
Nils Persson Borgvik - Kerstin Håkansdotter (med dotter Maria född 1751)
Nils Persson - Maria Pärsdotter (med dotter Maria född 1761-05-13)
 
På nätet har jag hittat ett antal mycket röriga sammanblandningar mellan alla dessa personer. Den Maria Nilsdotter, som föddes 1751 som dotter till soldaten Nils Persson Borgvik,
har bland annat tilldelas födelseåret 1761 och dessutom tilldelats Nils Persson och Maria Pärsdotter som föräldrar.
Jag skriver allt detta för att hjälpa alla andra som hamnat fel i dessa släktled. Hoppas att jag nu inte rört till det ännu värre. I så fall är det säkert någon annan Sunne-forskare som kan hjälpa till att få ordning på det hela.
Mvh/ Paul Neptune