NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2014
Skrivet av: Kenneth Bergman skrivet 2014-05-07, 20:20
Det finns bara denna Nils som är möjlig i Stornäs, jag skulle satsa på honom :-)
Det föds en Ingeborg Persdotter i Gjutaregården 1745-11-05 men hon gifter sig sedan med Anders Persson. Men hennes historia är intressant:
Per Jönsson i Gjutaregården och ogifta Maria Bengtsdotter ibidem står åtalade
för att de har flyttat ihop innan de blev gifta. Pers hustru Britta Larsdotter har dött den
13 februari, och Maria som i bo till Per Jönsson sig egivit efter hustruns död, har fött
en flicka den 2 november samma år, varför prästen ej har kunnat tillåta äktenskap.
Ryktet har gått om deras samlevnad, men de hävdar att de sammanlegat först den
24 februari.
Ingeborg Eriksdotter i Gjutaregården, (Brittas mor) som varit närvarande vid födseln,
vet ej om fostret varit fullgånget eller ej, men det har varit litet.
Hon berättar vidare, att Maria varit borta från orten några år men återkommit
hösten 1744 till föräldrarna i Gårdsjö.
Maria har en syster Britta Bengtsdotter i Gjutaregården. Nämdemannen Nils Persson
i Pålsby vittnar, att Maria skall ha sagt att hon känt fosterrörelser när hon dansat
på ett bröllop i Askersby 14 dagar före sistlidne persmäss.
Det förnekar Maria att hon sagt. Fostret har hon känt av först 8 dagar efter nämda
bröllop. Per Jönsson erkänner att han vistats en ett par dagar vid pålsmäss hos Marias  
far Nils Kristoffersson ! (nej ..Bengt Jonsson)  i Gårdsjö, varvid även Håkan Håkansson
i Hedåsen varit där.
Maria har då bäddat åt Per och hon har legat i samma stuga men inte i samma säng.
De båda erkänner dock slutligen att samlaget skett innan han blivit änkling, och eftersom
de därför ej får gifta sig, döms de för enkelt hor att böta 80 resp 40 d smt och att betala
kyrkan 4 resp 2 d smt.  
Till barnets underhåll ska Per betala 4 d smt om året. Kan de ej böta avstraffas de med
27 par spö resp. 10 par ris.
1746 vt 7
--
Vår Ingeborg är även hon född i Gjutaregården 1745, men jag kan inte ännu lista ut vem hon är!
--
Simonsson finns på min hemsida: wwww.kenalexis.se
 
 
(Meddelandet ändrat av alexis 2014-05-07 20:23)