NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 juli, 2013
Skrivet av: Gunilla Jonsson skrivet 2013-06-15, 13:24
Nåddes idag av det sorgliga budet att Arne Linnarud avlidit den 11 maj-13 i Sunne.(S).Fick veta det först idag , då jag ej har någon Wermlands tidning, min mor bor i Gräsmark, men hade glömt att tala om detta för mig, annars skulle jag har gått på begravningen som var den 31 maj i Sunne kyrka.
Det underliga var, att jag tänkte på honom, häromdagen, hur han hade det.
 
Arne Linnarud, Margit Olsson och hennes make John i Stöpafors , vi var runt till olika hemman och forskade i Sunne, vi hade så roligt på våra färder, som ibland inte slutade förrän långt in på nätterna, forskningen var som en kallelse.En gång var en bror till mig och jag hem till Arne Linnaruds sommarstuga i Höjjen, i Sunne. Han hade en hel vägg, som han hade tapetserat med frimärken, det var superhäftigt!!!
 
En gång möttes Arne och jag på Apoteket i Sunne, då han skulle ta ut mediciner,och jag också, naturligtvis hade han och jag mycket att tala om,  
så våra mediciner, och receptarierna fick vänta på oss i stället, vi gick där inne fram och tillbaka, fram och åter, surrade om alla möjliga forskningar.
 
Har genensamma anor med både Arne, Margit och John, så därav visste de och hittade mycket bra där våra anor hade bosatt sig. En gång när Margit, mamma och jag fick för oss att åka till Lersjöfors , så hamnade vi nästan i ett bröllop, men nog lyckades Margit övertala de som bodde där, att vi fick gå igenom en massa gamla papper och bouppteckningar där om bruket.
 
Vi var till Lysvik, och Svineberg. Har tagit många foto på de hemman, som har våra anor.
Arne och jag brevväxlade och talades vid per telefon ibland, men han hade ju diabetes(precis som jag har), och sist vi hördes, så berättade han ,att hans syn hade försämrats, och att han hade svårt att läsa i kyrkböckerna. Vi har mist en stor Värmlandskännare!!!
 
Arne Linnarud
Sunne.
 
I en ålder av 80 år har Arne Linnarud avlidit. Han var född i Höjen och uppvuxen i Hälserud. Efter skolgång och vidare studier arbetade han som lärare på olika platser i Sverige, en längre tid i Ystad. 1988 flyttade han tillsammans med sin maka åter till Värmland som han under livet hade en stor längtan tillbaka till. Arne tillbringade gärna sommarmånaderna i sommarstugan belägen i Höjen tillsammans med familjen som låg honom varmt om hjärtat. Stugan hade han sedan mitten på 1970-talet. Hans främsta intressen utöver familjen var släktforskning och frimärken. Närmast anhöriga är makan Moira, döttrarna Christina och Annika med familjer samt bröder med familjer.