NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 juli, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-05-24, 11:06
Kerstin Svensdotter från Åmberg gifte sig 1672 med Lorents Johansson från Askersby. Jag härstammar från deras dotter Anna Lorentsdotter född i S. Åmberg. Lorents Johanssons ursprung i Askersby är ju klarlagt. Men Kerstin Svensdotters ursprung har jag inte kunnat finna något om i detta forum.
I vigselnotisen 1672 anges bara att Lorents kom från Askersby och Kerstin från Åmberg. Jag har i mantalslängderna inte kunnat finna någon Sven som tänkbar far till Kerstin Svensdotter. Däremot ser det i mantalslängderna ut som om den gård de nygifta Lorents Johansson och Kerstin Svensdotter flyttar till i S Åmberg fram till 1670/71 brukats av en Erik Bengtsson. Han förekommer som gift man på gården åren 1664-1670 i mantalslängderna. År 1671 är en änka Kierstin inskriven på gården.
Sedan dyker paret Lorents Johansson med hustru upp i längderna fram till 1688.
I vigselboken för Sunne 1691 noteras att en Erik Svensson i (för mig mig oläsligt) gift sig med Kerstin Svensdotter i Åmberg. Paret förefaller bosätta sig på annan gård några år. Men 1694 inhyses Erik Svensson med hustru i S. Åmberg. År 1695 är änkan Kerstin inskriven.
Jag tolkar detta som att Kerstin Svensdotter gifte sig tre gånger; först med Erik Bengtsson (senast 1664), sedan med Lorents Johansson (1772) och sist med Erik Svensson (1691). Till saken hör att gården i S. Åmberg fram till 1663 brukas av en Bengt med hustru. Tänkbara föräldrar till Kerstin Svensdotters förste make. Jag misstänker därför att Kerstin Svensdotters egentliga ursprung/födelseby var en annan än S. Åmberg.
Tyvärr saknas ju dödbok för tiden närmast efter 1695 fram till att de första husförhörslängderna började föras. Kerstin förefaller dock ha dött under den perioden.
Är det någon som vet mer om detta?
Med vänlig hälsning/Paul Neptune