NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2013
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2013-01-30, 12:33
Hej Kenneth
 
Känns som man i Hedåsen i Sunne socken förr och nu; en skildring om en finnby som blev ödeby gjort några rejäla antagningar utan att egentligen vara helt säker men vad vet jag.
 
T.ex. när och var framgår det att Hans Andersson var son till Anders Kes?
 
T.ex. när och var framgår det att Ingeborg Eriksdotter var dotter till Erik Persson Bork?
 
Samt ställer jag mig tveksam till uppgiften att en och samma person nämns i domböckerna i nästan hundra år (Anders Kes, 1658-1742).
 
De borde ha redovisat mycket fler detaljer, enskilda domboksutdrag och så vidare när det gäller de mer tidiga bosättarna i Hedåsen.
 
Kanske kan man mejla författarna och be dem vara lite mer utförliga?
 
I Skogsfinska släktnamn i Skandinavien (kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:278627/FULLTEXT01) nämns bara en Anders Kes i Arnstorp/Jangshöjden i Sunne. Ingen alls i Hedåsen. Kanske bäst att följa deras exempel om man inte själv har funnit ett samband i mer primära källor.
 
Rent personligen skulle jag inte använda mig av släktnamnet Kes/Kiesinen när det gäller Hans Andersson och hans ättlingar i Hedåsen. Jag skulle heller inte mena att Ingeborg Eriksdotter från Tjustersby hade finskt påbrå. Men detta är bara min egen åsikt givetvis.
 
(Meddelandet ändrat av Mabo 2013-01-30 12:35)