NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2012
Skrivet av: Kristina Lantz skrivet 2011-08-07, 20:03
Hej, jag har under en längre tid försökt forska på Maria Schagerberg, född någon gång runt 1730-talet i Sunne el Ämtevik.  
Problemet är att det finns ett förvånansvärt stort antal med det namnet födda under den tiden. Jag har gått från nutid och bakåt via kyrkoböcker och kommit till en Maria som först var gift med Håkan Fagergren (1759 Arvika C:5 sid 10) och sedan med Erik Magnell (1772 Stavnäs C:6 folio 19). Sedan fattas det en del kyrkoböcker. Min gissning är att det är Maria som är född 1729-06-04 i Sunne Björserud, dotter till Olof Schagerberg och Anna Råbock.  
Gissningen grundas på Hulphers genealogier, (Västerås stadsbibliotek, finns på webben). Han beskriver släkten Roman och noterar Clara Romans (gift Råbock) barn och barnbarn varav en Maria är ett och skriver i kanten vid henne g Fagergren. Tunn bevisning men...  
Har sett på webben http://www.adelsvapen.com/genealogi/Skagerberg_från_Amnehärad att hon skulle vara gift med konstmästare vid Sälboda bruk, Gunnarskogs sn/S Johan Brunzell född 1710. Vart tog i så fall min Maria vägen?
Ser på anbytarforum att denna Brunzell skulle vart gift med Anna Samzelias också.
Jättetacksam om någon kan bekräfta el dementera min gissning. Mvh Kristina