NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2011
Skrivet av: Irene Christina Larsson skrivet 2011-01-16, 11:42
Hej!
Fundersam efter att ha läst på en utlagd släktforskning om mina förfäder.Själv har jag fått mycket om Enberg av Peter Arnstberg/Riert med flera.Hittade Enberg  i Peters släktforskning  på samma sätt som jag senare även hittade Nils Björns förfäder hos en annan forskare, innan visste man ju inte vart de kom ifrån i den del av Värmland som de agerade uti under sin livstid. Mycket har jag läst en massa böcker och ringt runt till museer , brev växlat bl.a.med olika personer om Enberg.
Det jag samlat ihop och med glatt hjärta gett vidare till många andra, sen ser jag att man plockat bort vissa saker. Som när det gäller Olov/Olavi Enberg.Jag har av de som har hand om konstnärslexicom fått sidan 128 som handlar om Enberg.Den är gammal och man trodde när den gavs ut att han var född i Sunne.Inte heller var han skulptör som jag sett vissa påstår.
Han var målare inget annat.Det har hängt måliningar i bl.a Väse kyrka även i Sunnemo k:a. Förutom de som finns på Värmlands Museum.Sen finns Morell som även han finns med i släktleden ,den målningen hänger som de flesta vet i Östra Ämterviks k:a.
Han målade även det stora altarskåpet som finns i Grangärde k:a, den målning han målade åt den stackars prästen Fahlander som sedan blev satt på vatten och bröd till dödsdagar.
Snälla han kan väl få stå som målande konstnär i de släktutredningar som finns utlagda på nätet.
Hoppas ni inte tar illa upp för att jag skrivit detta.
Vänliga hälsningar
Irene L