NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2009
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-11-24, 04:31
Börje Stensler Ingmårs historia, består av tre A 4-pärmar Del I, II och III. Det är handstil på lösblad utan sidnumrering. Här räknar han upp bl.a. Norra Borgeby, Askerud och Norra Såneby och dess bosättare i kronologisk ordning. Där finns bl.a. Ingemar Nilsson med familj bosatta på Ingmåran. Dessa personer ingår i min farmors anträd. Dessutom en kortfattad historik om författaren där det bl.a. står att Ingmåran i Norra Borgeby skulle varit underlag till Selma Lagerlöfs bok om Ingmarssönerna. Detta har jag dock ej fått bekräftat.

Se kortfattat utdrag här nedan.

Börje Stensler Ingmårs historia

'INGMÅRAN'

Vid storskiftet 1776 bygger Ingmår Nilsson (1720-1809) sitt nya hem mellan Sönnate och Nolate. Han är måg på Nytomta, kommer närmast från Månsjal och är den ena av de två storbönderna i N. Borgeby. Gården omfattar ungefär 75 tunnland, vartill kommer skog någonstans i Lövåsentrakten. ........

Ingmår Nilsson lämnar gården 1807 och bosätter sig hos sin dotter Stina, gift med kyrkvärden Sven Bengtsson i Torsby (Sunne sn), där han avlider 1809 nära 90 år gammal.

'Ingmåran' överlåtes 1807 på sonen Nils Ingmårsson, född i 'Månsjal' 1749, och dennes hustru Marit Nilsdotter, född 1766 i Skinnarbacken.

Marit Nilsdotter från Skinnarbacken (Skinnarsbacka) var för övrigt en yngre syster till min ff fm far. Ingmår (Ingemar) Nilsson föddes 1720-03-27 i Åsegård, Lysvik. (Lysvik C:1 1692-1721 sid 59/1) /1 avser det mikrofichekort i den bunt som filmats.

Mvh/Sten Magnusson