NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2009
Skrivet av: Roald Sundberg skrivet 2009-03-01, 05:03
Hej grabbarna Lennart och Kenneth!
 
Tack för Er assistans!
 
Jag hänger inte riktigt med på ditt Obs! Kenneth, gällande Erik Nilsson. Enklingen Erik Nilsson i Tjustersby dör ju, som jag har skrivit ovan, 3/3 1771, 106 år gammal. Vilket då skulle ha inneburit ett födelseår c:a 1665. I Husförhörslängderna står han som född 1677.
Men du menar förmodligen en Erik Nilsson som som bor kvar i Sätter, och det gör ju inte ´´min´´ Erik Nilsson.
Marit Eriksdotter som dör i Tjustersby 1761 kan inte vara rätt Marit.
 
Har dock hittat Olof Nilssons och Ingeborg Hansdotters barnaskara, och Ingeborg Hansdotters födelse, och hennes död, och Olof Nilssons död.
 
Och även följande:
 
Erik Nilsson Sätr, och Marit Jönsdr Tiustersby, är vigda 1713 (No 1) den 1/1 i Sunne. Då stämmer det med att de bor hos Jon Larsson och hustru Elin i Tjustersby (se ovan) och att Marit är deras dotter. Kan dock inte hitta Tjustersby i Hfl 1708 (sitter och forskar i Ancestry hemma, som inte har register och speciellt bra upplösning). Förresten - när fadern heter Jon, är det då godtyckligt huruvida barnen tituleras Jons-dotter-son...eller Jöns-dotter-son...?
 
Olof Nilsson och Ingeborg Hansdotter bor ju hos Olofs föräldrar Nils Svänsson och hustrun Kirstin i Sätter. Nils Svänssons död har jag hittat:
 
1738. No. 43.
d. 20 Junij dödde Nils Svänson i Sätter och begr: 25. 106 år.
 
Detta stämmer med Hfl, Sunne, Sätter, 1736-1740, sidan 61, där prästens sista notering på Nils är 6/8 1738 då han höll husförhör och skrev att Nils var död.
 
Det var seglivade människor i Sätter; Erik Nilsson som var därifrån blev ju även han 106 år. Nils Svänsson skulle då ha varit född c:a 1632, om han nu blev hela 106 år gammal. Det måste ha varit bra matjord i Sätter.
 
Nils Svänssons hustru Kirstins död kan jag dock inte finna. I Hfl, Sunne, Sätter, 1741-1746 (Sidan 67?) står Änk. Kirstin. Död. Sista noteringen som prästen har gjort på henne där är i oktober 1743. Så hon måste ha dött runt omkring där.
 
En fråga angående Nils Svänsson och hans Kirstin:
I Hfl, Sunne, Sätter, 1708-1717, sidan 39, så står det till höger om dessa att de är från...ja, var då? Jag klarar inte att tyda det. Hjälp, någon! För de är alltså inflyttade till Sätter någonstans ifrån.
Dessutom står det folk under sonen Olof Nilsson och des Hust: Ingeb: som är svårt att tyda!
Lennart: Du har ju teori om att Erik Nilsson och Olof Nilsson kan vara bröder; är det möjligen så att Erik är den som står under Ingeborg? Eller finns det någon annan källa att eventuellt fastställa släktskapet?
 
Efter Ingeborg Hansdotters död 1741, så gifter Olof Nilsson om sig den 26/12 1743 (No 21) med pigan Annika Jonas ? dotter i Bäck ?.
Olof var då c:a 67 år och Annika, som uppges vara född 1714 alltså c:a 29 år. Det måste ha varit gott kry i gubben, med tanke på att han inte längre behövde hjälp med några småbarn!
 
Mvh,
Roald.