NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2008
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2008-12-07, 20:43
Hej,
 
Jag har hittat en sak, som jag gärna skulle vilja få hjälp med. Det gäller hustrun till en Ingemar Nilsson, född 1720, son till Nils Persson och Valborg Ingemarsdotter från Åsegård i Lysvk. Han gifter sig 13/5 1744 i Sunne med en Ingeborg Olofsdotter från Norra Borgeby, Sunne. De bosätter sig i Norra Borgeby. Enligt Hfl alla år fram till hennes död är Ingeborg född 1724, hon dör 1799 och i dödsnotisen anges hennes ålder till 75 år, vilket stämmer med födelseåret 1724.
 
I Hfl Sunne AI:5 sid 53 ser man att Ingeborg är dotter till Olof Jonsson och Annika Jönsdotter. Hon står som dotter, och är sedan struken, och införd raden under Ingemar, som är noterad som måg.
 
Kollar man sedan Olof Jonssons och Annika Jönsdotters barn, så får de enligt FB i Sunne en dotter Ingeborg 29/3 1714 och en dotter Annika 1/5 1724 samt två söner. Så antingen är Ingemars hustru Ingeborg född 1714, eller så är hon född 1724, men att prästen skrivit in fel namn i födelseboken.
 
Nu är det så, att jag på annat ställe i familjeträdet så finns Ingeborgs föräldrar och deras fyra barn med. Det är alltså två grenar i trädet som nu går ihop. Så nu vill jag slå ihop Ingmars hustru med en av Olof Jonssons och Annika Jönsdotters döttrar. Men vilken dotter? Skall jag välja Ingeborg, född 1714, och anta att hon var född 1714, eller Annika, född 1724, och döpa om henne till Ingeborg i släktprogrammet?
 
Jag har kollat i vigselboken efter de fyra barnen, men har bara hittat sonen Jon, som 1740 gifter sig med änkan Gertrud Larsdotter i Ivarsbjörke, och dottern Ingeborg, som 1744 gifter sig med Ingemar Nilsson från Åsegård i Lysvik.
 
Vad skall jag göra?
 
Hälsningar,
Gunilla