NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2008
Skrivet av: Magnus Arnér skrivet 2008-11-29, 18:32
Hej,
 
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
 
Frågan rör Marit Nilsdotter i Edsbjörke vars ursprung jag inte lyckas reda ut. Hon gifte sig 1721-12-26 med Lars Jonsson från Edsbjörke. Hon uppges då vara från Ivarsbjörke. Hon dör 1773 i Edsbjörke och anges då vara 75 år. Letar man i Almqvists dombokssammandrag ser man att hon nämns 1750 vt 86 och 1750ht99 och det som står där kan möjligen vara en ledning till hennes ursprung. Nedan citerar jag dessa bägge.  
 
Hur ska man tolka uttrycket ”deras farfar”? Att Nils Jönsson var Per Larssons farfar är helt klart. Han var definitivt inte Jon Larssons farfar. Däremot så skulle Nils Jönsson kunnat vara Jon Larssons morfar, alltså Marits far, men varför står det då farfar? Jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut det.
 
1750vt86: Per Larsson i Esbjörke yrkar att utfå av Marit Nilsdotter och hennes son Jon Larsson i Esbjörke den del i Esbjörke han ärvt efter deras farfar Nils Jönsson i Ivarsbjörke och som de innehar. Per uppvisar köpebrev av 1725 17/3, enligt vilket Nils Jönsson i Ivarsbjörke köpt 8/11 av 1/8 av Bengt Jonsson i Askersby för 20 rd och 1 fjärding råg i övergåva, varpå lagfartsbevis erhållits vid 1729 ht. Svarandena uppger att Jons far Lars Jonsson redan 1715 köpt denna del av Bengt Jonsson för 10 rd. Eftersom denne ännu lever uppskjuts målet för att han ska kunna instämmas o höras.
 
1750ht99: Per Larsson i Esbjörke yrkar att Bengt Jonsson i Askersby ska uppge huruvida han 1715 28/10 sålt till Lars Jonsson i Esbjörke de 8/11 av 1/8 han även 1725 17/3 sålt till Nils Jönsson i Ivarsbjörke, kärandens avlidne farfar, och varom Per tvistar med änkan Marit Nilsdotter och hennes son Jon Larsson, vilka är Lars Jonssons arvingar. Bengt erkänner att han gjort upp med Lars Jonsson om köp men då denne i brist på pengar ändrat sig har Bengt 1725 sålt lotten till Nils Jönsson. Eftersom även Marit måste höras uppskjutes målet.
 
Magnus