NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2008
Skrivet av: Magnus Arnér skrivet 2008-11-11, 19:22
Hej Kenneth,
 
Anledningen till min fråga om Arvid Svenssons föräldrar var att jag i mina egna anteckningar har noterat Sven Bondesson som hans far, inte Sven Larsson. Efter att ha kollat källorna tror jag att mina noteringar på den punkten är riktiga.  
 
Tar man en titt husförhörslängderna ser man följande:
 
Sunne AI:2 1722-1728, sid 35 Svineberg
Jon Ersson
hust Ingrid
Arvid /struken/
S Nils död
h Kirsti död
S Oluf
 
Kommentar: Namnet Arvid tycks vara ditskrivet efter det att Nils har dött. Den son Nils som nämns var troligen samma Nils Persson som nämns som far i födeleseboken 1723-10-03. Det kan tyckas förvirrande med namnet Jon Ersson, det stämmer ju inte alls med Nils patronymikon. Enligt vigselboken 1710-11-20 gifter sig en Jon Eriksson i N Borgeby med Ingerd Pålsdr i Svineberg. Hon skulle rimligen kunna varit änka då och tidigare varit gift med en Per. Av detta framgår också att Kerstin Larsdotter bör ha dött senast 1728.
   
Sunne AI:2, sid 70 Torsby
Svän Bådesson(?)
h Kirstin
S Pär
h Elin
dräng Arvid. Svineberg
...
sonen Arvid
 
Kommentar: Det tycks som om sonen Arvid, som av någon anledning benämns dräng, först givit sig av till Svineberg men sedan återkommit (innan 1728, eftersom denna längd bara täcker tiden fram till dess) och då benämns son.
 
Sunne AI:3 1729-1735, sid 79, Torsby
Sven Bondesson
h Kirstin
Sonen Pär
h Elin
Sonen Arvid
Pig Ingegerd /struken/
pigan Ingeborg
sonen Bengt Persson
flickan Kirstin
 
 
Sunne AI:4, sid 79 Torsby 1736-1740
Svän Bondesson
hust Kirstin
Sonen Pähr
hust Elin
Sonen Arvid
Sonen Bengt
dot Ingrid
dot Ellika
dott Giärtrud
 
Dessa utdrag visar tämligen klart att Arvid Svensson var son till Sven Bondesson och Kerstin. Andra källor visar att denna Kerstins fullständiga namn var Kerstin Persdotter.
 
Magnus