NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 september, 2008
Skrivet av: Irene Christina Larsson skrivet 2008-09-18, 05:15
En undran.
Har någon som är duktig på finska namn följt upp de finska namnen som finns i Sunne följt dem till nutid.Folket finns ju kvar men vart har namnen tagit vägen.Det är Suhoinen, Bork/Porkka i Hedåsen (Boken Hedåsen) där finns Kiesinen, Parkkoinen.
Sen var det ju giften och flyttningar mellan de olika områdena runt Sunne med giften mellan gårdar.
Jag har själv finskt påbrå från Kemppainen och de finska släktena uppe i Grangärde/ Stora Tuna( W). Men Kemppainen fanns redan tidigt uppe i Östmark.
Släkten som kom från Nils Björn var från finsk familj.
Sen var min farmors mormors morbror ingift i Hollandstorp och senare i Juhola, där kallades han Svensk-Nils.M en hans far Lars Larsson från Hägerud fanns det inget finskt där i de gamla Ingmårgårdarna?
Hoppar jag sen upp till Grue/Trysil så finns på farmors fars sida Kuosmainen,Ronkainen,Siekkinen,Hakkarinen,Himainen, Raatikainen och Liitainen.
Farmors mormors mor gifte om sig med Per Jakobsen Valkoinen uppe i Arnsjön Östmark,där finns Hotakka, Räisäinen , Hämäläinen, Haljainen Lehmoinen med fler som redan flera av dem finns med uppe från Galåsen och Lutnes i Trysil och Aspberget i Norra Värmland.
Misstänker att även de utan ett finskt efternamn hade samma påbrå. antingen hade man redan tappat bort det på grund av de svårigheter det funnits under vägen, Eller som i Nils Finnes fall man tog andra namn, men de var ju tidigare verksamma än svedjefinnarna.Men de förenades med de andra efter Hytt/Gruv tidens slut för de mindre ställena, när de stora bolagen tog över.
Våra förfäder hade full koll på var de hade de sina, och med vem de kunde gifta sig, var de fanns.
Är det någon som har följt de olika familjerna så man vet släktnamnen fram tills idag på enskilda familjemedlemmar vars familj en gång bar de finska klannamnen.
Tacksam för  information.
Irene Larsson