NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2008
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2008-04-05, 12:44
Hej,
 
Har haft nedanstående efterlysning liggande några dagar under Lysvik, utan att få något svar, så nu försöker jag med Sunne, eftersom huvudpersonen faktiskt var född i Sunne. Om inte annat någon kanske kan ge mig tips hur man gör för att leta i domböckerna ang faderskapsmål? Jag har aldrig gjort det tidigare, och vet inte riktigt hur jag skall börja. Måste jag åka till Karlstad och Värmlandsarkiv? Eller?
 
Min fm mf m heter Britta Hansdotter, född 23/9 1806 i Lövåsen, Sunne, utom äktenskapet. Modern är Maria Bengtsdotter, f 11/5 1782 i Lövåsen, och som far till barnet anges drängen Hans Nilsson från Gällserud.
Gällserud ligger ju i Lysvik, så jag kollade i Hfl 1806-15 AI:6 under Gällserud, och hittade på sid 34 en dräng Hans Nilsson, född 1770. Han är dock struken, och utan angivande av årtal eller vart han flyttade.
 
Mitt problem är att hitta den rätte Hans Nilsson. Det finns visserligen en Hans Nilsson född i Lysvik 26/12 1770 i Vålerna, Östra Berga - men är det han? Han kan ju vara född i en annan församling, även om han bodde i Gällserud när barnet föddes. Eller han kan vara född i Lysvik, och prästen har glömt föra in honom. Det gjorde prästen i Fryksände ganska ofta. Eller född i Sunne - fast jag hittar ingen Hans född 1770 där. Lustigt nog verkar Hans vara ett ganska ovanligt namn - jag tycker inte det låter så ovanligt ...
 
Kanske man ska titta i domböckerna? För visst var det straffbart 1806 att få barn utanför äktenskapet? Men var hittar man dessa domböcker då? Någon som vet? Eller någon som har ett annat förslag till hur jag skall hitta Britta Hansdotters far? Kanske finns det någon annan ättling till Britta som har svar på frågan? Hon gifte sig så småningom med Erik Jonasson Edqvist och bodde i Östra Berga.
 
Jag var inne på AD Online och letade efter en bouppteckning efter Hans Nilsson (han dog i Ransby, Lysvik 21/6 1823) men hittade inget. Fast utomäktenskapliga barn stod väl kanske inte i bouppteckningen i alla fall?
 
Tacksam för all hjälp.
 
Hälsningar,
Gunilla