NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-15
Skrivet av: Joanna Wedin skrivet 2007-04-09, 00:26
Hej, Gunilla och Irene ang. Rik-Ola
 
Min Rik-Ola är Olof Olsson 1783-08-03 (N. Arneby, Sunne). Död 1828. Gift med Karin Nilsdotter 1793-07-07 Norra Borgeby. Död 1889 (omgift med Lars Sundin).
 
Olof och Karin fick barnen Nils, Olof, Maria, Petter (samma som du nämner Gunilla) och Catharina (eller kajsa). Med Lars Sundin fick Karin ytterligare 2 barn.
 
Rik-Ola Olof Olsson var min mf ff f
 
Jag har föräldrar till Rik-Ola, men mer på Karins sida. Hon har förfäder från Ingmårssons, Mickelsson och Höffner.
 
Information / berättelser jag har:
Fryksdalingarna ha ju alltid havt namn om sig att vara duktiga och driftiga och Rik-Ola är en typsik fryksdalsbonde. Redan som ung vandrade han med matsäcken på ryggen till trakten omkring Stockholm och sökte arbete. Hans specialit? var skumplöjning och på detta tjänade han stora pengar, ty det fanns gott om detta slags arbete i Stockholmstrakten. Till slut hade han en hel karavan av skumplöjningskunniga fryksdalingar med sig, då han gav sig i väg. Arbetet togs på ackord och Rik-Ola skötte om fördelningen. Den 1 april 1818 köper han egendomen Gylleby av Anders Fahlbeck för 12000 riksdaler Banco. Av kvarlevorna i möbler och husgeråd från denna tid att döma torde det varit ett mer än vanligt rikt hem Rik-Ola ägt. Vällingklockan är ett utomordentligt vackert arbete, den är gjuten i Örebro av O.Kullander (enligt inskription å densamma) och hemförd av Rik-Ola under någon av hans färder. Rester av dyrbart ostindiskt proslin ha hittats på gården och hos hans ättlingar finnas möbler, som äro ett nöje att se. En stor silverkanna, signerad 1614 med ”Fridrich Ulric Herzog mit Gotten gnaden zu Brunswig und Luneborg” i bild och inskription, samt utsmyckad med figurer och vapen, såldes efter Rik-Olas död till Göteborg och av boupptäckningen efter hans änka finner man upptaget både guld och silver av stort värde. Omkring 1825 har antagligen Rik-Ola köpt Helgeby, en gård strax söder om Gylleby, ty detta år bor familjen där. År 1841 inflyttar från Bergskog ingeniören Otto L. Bratt?n, Rik-Olas måg och gift med dottern Maria. Bratt?n bor här till 1861 då familjen flyttade till Mo socken i Göteborgs län. Under alla dessa utflyttningar och inflyttningar skötes gården av Rik-Olas son Magnus.” Ur brev från Elis Ellis 1947
 
Gyllebys historia: ”Gårdens historia går tillbaks till 1300-talet. Före digerdöden var den ett ansenligt odalsgods, som fått namn efter en landsflyktig norsk prins av huset Gylle. År 1650 sätesgård och som förläning skänkt till regementskvartermästaren Spetz, senare adlad Gyllenspetz. I denna släkts ägo stannade Gylleby i 150 år. I början av 1800 talet kom gården i ofrälse händer då den inköptes av Olof Olsson, i F.A Dahlgrens folkskådespel ”Värmlänningarna” känd som Rik-Ola i Gylleby. Dennes avkomlingar ägde gården till 1900 talets början. År 1940 nedbrann Gylleby, men är stilenligt återuppfört” ur broschyr ”Gylleby Säteri” 1966. Säteriet ägdes då av Monica och Rune Nyström och de tog emot sommar- och vintergäster.