NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-28
Skrivet av: Gunilla Jonsson skrivet 2007-02-16, 18:03
Hej Kurt!
 
Jag har en bok : På vandring runt gårdar och torp. Runt Lersjön. Sammanställt av en studiecirkel i torpinventering 1997. Ancestor.
Kenneth Larsson. Boken handlar om olika torp som är runt Lersjön. Där finns också en karta där GABRIELSSÄTERN finns, dock finns de ingen information om den i boken.Stället ligger i närheten av Gettjärnsklätten
 
Det sista stället som Jonas Nyqvist bebodde hette HAMMERSSÄTTRA, Svinebergssätter, Lersjöfors, Sunne.
 
År 1739 hade Jonas Nyqvist köpt jord i Svineberg av en av sina spikspemedr, 1/18 i Svinebergs utskog. Han hade tidigare haft säter på andra sidan älven på Skinnargården och Åmbergs skog.
1748 flyttar han till Hammerssättra, men planerna på ett industriföretag i Flatsjöälven hann ej fullföljas före hans död 1750.
Det var sista platsen som Jonas Nyqvist fanns.
 
Det skall finnas något som heter SÖDERBERGSSÄTERN, men jag finner den ej i boken, och jag tänkte eftersom Ingrid Greta Nyqvist gifte om sig med Johan Söderberg, om paret flyttade dit.
GABRIELSSÄTTER, kan vara där Gabriel Lidström och Ingrid Greta Nyqvist bodde, för Gabriel var nog ett ovanligt namn i Gettärn på den tiden.
Ingrid Greta Jonasdotter Nyqvist, född  1719-02-17, Berga, Sunne.
D 1818-08-10, Lersjöfors, Sunne. Vigd 1752-12-20 i Sunne med Gabriel Liedström, född  1719, okänt var. D 1757,Lersjöfors,Sunne.
De gifte sig 1752-12-20 i Sunne. Vigd Johan Söderberg.
Men vad finns det för spår kvar idag, till oss i denna värld, och det verkar vimla av sätrar runt Lersjön.
Står det något i Gabriels BOU, var paret bodde?
Minns själv inte hur det var med det.
Johan Söderberg får jag ingen rätsida på heller.
 
MVH: Gunilla Jonsson.