NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30
Skrivet av: Mari Johansson skrivet 2006-08-10, 09:37
Jan och Lennart, jag måste fråga om ni har tillgång till födelsebok i sunne.
Det är så att det finns en broder till som jag söker och han heter Daniel.
Jag har inga födelseuppgifter på han men det är så att år 1873 så skriver deras moder Hedvig ett brev från södra finnskoga till hennes son Lars i Brunnsberg och där skriver hon att Lars broder Daniel har varit hemma hos henne och att han är så fattig och har 6 små barn så hon vill att Lars ska ge Daniel en rock.
 
Jag vet inte var denna Daniel bor men kan det tänkas att han finns någonstans i Sunne också, de verkar ju ha dragit ditåt, för år 1868-03-18 så flyttar Lars Simonsson Stenström ut från södra finnskoga till Sunne (Källa: Södra finnskoga B2 1861-1879, Flyttnings längd)
Så jag tänkte om det är så att nu denna Daniel Simonsson har 6 små barn år 1873 så kanske de kan vara födda mellan 1865-1873.
Så finns det någon Daniel som passar in som fader i födelseböckerna i Sunne?
Han kanske har bytt efternamn också, genom att Olof och Lars har tagit Stenström i efternamn och den tredje brodern Simon Martin tog Wermelin, så det kan ju tänkas att han också har ett annat efternamn.
 
Daniel ska troligtvis vara född före år 1837 för i passet som hans föräldrar får från Härnösand 1837-05-26 pass från Härnösand till Norge ( Källa: Passjournaler, Volym B V:4, Västernorrlands län) så står det att simon Olufsen och hustru och två barn, den ena är alltså Olof och den andra är troligtvis Daniel.
 
Så om ni kanske har tillgång till födelseboken och någon gång har en stund över så kanske ni kan titta efter om det finns någon Daniel som får barn under tiden 1865-1873 i Sunne och som kan passa in på denna broder.
Kramar
Mari