NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2005-12-19, 22:48
Undrar över varför inte mantalslängd och husförhörslängd verkar stämma helt ?
 
I mitt sökande efter en lämplig Gertrud Larsdotter (jmfr tidigare frågor), som är gift 1740, angiven som änka från Björke, och då förmodligen densamma som gifte sig 1733, angiven som piga från Ivarsbjörke, så har jag nu gått igenom mantalslängderna för åren 1710-1741 (ett par enstaka år fattas dock) och tittat efter samtliga registrerade i Ivarsbjörke.
Egentligen finns det bara två stycken (förutom en Lars Nilsson som fanns jämte sin moder  i mantalslängderna 1722-1724) som heter Lars - Lars Olofsson och Lars Jonsson (den förstnämnde från 1710 och den senare börjar finnas från 1711).
 
Det som jag dock nu finner underligt, är att den Lars Olofsson som finns registrerad, slutar att finnas med fr.o.m. år 1727, men när jag då tittar i husförhörslängderna, så finns en Lars Olofsson med familj fram ända förbi år 1740 !?
Istället verkar det vara hans son Jan (Johan) Larsson som finns registrerad i mantalslängderna fr.o.m. år 1727, medan han knappt syns i husförhörslängderna !?
 
Kan det vara så att Lars Olofsson på något sätt skrivit över gården på sin son Johan, trots att att det fortfarande är fadern som syns i husförhörslängderna ??
 
 
Tyvärr så gav det inte heller något mer i mitt sökande efter rätt fader till min Gertrud....