NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-17
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2005-11-17, 12:12
Hej!
 
Vill härmed återuppta en diskussion från början av året (visserligen kanske mest per mail) gällande Elisabet Andersdotter Fernell, 1:o gift 1706 i Filipstad med Gustav Uggla, brukspatron på Rottneros, 2:o gift med Nils Björn på Brårud.
Det antogs då vara densamme Elisabeth som är dotter till Anders Jonsson Fernell, rådman i Filipstad, född omkring 1651 och död 1698 därstädes.
Kjell Åberg har redovisat ett tolvtal barn till denne Anders Jonsson Fernell, varav en Elisabeth (Lisken, Lisa) som näst yngsta skall vara född omkring 1696.
 
Nu får jag inte ihop Kjells årtalsuppgift med att hon skall vara densamma som gifter sig med G Uggla 1706 - för då skulle hon inte vara mer än ca 10 år !?
 
Är det någon som har bra kontakt med källorna, och som kan försöka reda ut vem den Elisabeth Fernell är som är gift med G Uggla på Rottneros, och sedermera gift med Nils Björn ?
 
När jag nu ändå är inne på ämnet, så har jag en annan fråga gällande Anders Jonsson Fernells dotter Britta, enligt Kjell Åberg född ca 1683, och som enligt densamme är gift med Johan Olsson Wallmén, medan Peter Arnstberg har angett att den som är gift med Johan Olsson Wallmén skall vara Britta (Danielsdotter) Fernelia, född 1696 ??
 
Min tredje fråga i sammanhanget, gäller den Britta Andersdotter som var gift (ca 1699) med Nils Björn innan hans 3:e gifte med Elisabeth Fernell, och som dog 1708 på Brårud.
Är det någon som råkar ha ett spår efter vem hon kan vara ?
Tyvärr är ju inte hennes patronymikon mycket att gå efter, och mig veterligt har inget familjenamn används för/om henne, men man kan ju tro att hon borde kunna vara av finare familj någon stans i anknytning till ett eller annat bruk. En teori är att det skulle råda något slags släktskap mellan henne och efterföljande hustru (Elisabeth), men det har jag/vi ännu inte lyckats hitta något belägg för. Likaså finns det en teori att Britta på något sätt var relaterad till Nils Björns egen släkt, dvs till Saxhyttan  i Färnebo, men inte heller detta spår har gett något resultat.
 
MVH,
/Jan Lilliesköld