NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-11
Skrivet av: Irene Larsson skrivet 2005-08-17, 09:15
Lennart,Marcus och ni andra.
I ett program som heter Genos kan man hitta en del uppgifter om folk som levt i vårt stor rike.
Vad jag funderar på är om detta är seriöst så kan man även fundera på detta att vissa har sagt att man kallade tyskar Garpar i Bergslagen,Var då ätten Garp Tysk?  
Kopierar in några rader från Genos.
 
Några medlemmar av ätten Garp
ERIC ANTHONI
I en uppsats, benämnd Kring vår medeltidsgenealogiska forskning, gav jag en framställning av ätten Garps genealogi, därvid jag kunde bevisa de s.k. Storgårds- och Koskissläkternas gemensamma ursprung [1]. Sedan dess ha nya uppgifter om ätten framkommit, vilka jag tillgodogjort mig för de ättartavlor, som skola publiceras i verket Äldre svenska frälsesläkter. Då tolkningarna av källmaterialet ej kunnat göras tillräckligt fullständiga i detta verk, synes det lämpligt att här dryfta några av de nytillkomna uppgifterna.
 
På en hittills helt förbisedd medlem av ätten, Nils Gregersson, blev jag uppmärksamgjord av fil.kand. Tove Riska, som är sysselsatt med en undersökning av Töfsala kyrka. I takvalvet på denna kyrka finnes nämligen namnet Nials Gregerson jämte ett Garpvapen avmålat [2]. Intill vapnet finnes ett Flemingvapen, som avser Nils Gregerssons maka. Ett annat Garpvapen med namnet på lagmannen Hartvig Jakobsson hör ihop med ytterligare ett Flemingvapen [3]. Alla dessa vapen ha tydligen tillkommit i början av 1470-talet [4].
Kan vara givande att läsa deras sidor,om ni inte redan gjort det.
Hälsningar
Irene Larsson