NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-13
Skrivet av: Lennart Hjerpe-Norgren skrivet 2005-04-09, 12:26
Niklas
 
Beklagar felskrivningen det är Anna Märta Christoffersdotter som gifter om sig 1739-01-01.
 
Håller med om att något är skevt i Sunneforskningen.Mycket av skevheten beror på ofullständiga kyrkböcker med många felskrivningar och ihopblandningar av personer.
Plus att Gårdsjörud ligger nära Östra Ämterviks Gårdsjö med möjlighet att några noteriningar kan finnas där.  
Så därför kommer jag att kolla Bengt Perssons född 1727-01-15 ännu en gång.(Risken är att det blir ett Gertrud Larsdotter fall.)
Bengt föräldrar är enl. föd.bok Per Olofsson och Kerstin Jönsdotter.Deras vigselnotis kan vara den som stod i den förlorade vigselboksdelen,min uppgift här ovan kan därför vara fel.Men paret bor i Gårdsjö enl. dombok 1726.De hade barnen Bengt 1727-01-15,Kerstin 1728-09-19 och Britta 1730-07-07 alla födda i Gårdsjö.
Den Per Olofsson och Kerstin Jönsdotter som vigs 1715-12-23, kan inte upptäckte jag idag, vara föräldrar till Bengt Persson född 1727-01-15 därför att 1726-11-28 föds Nils i Gullsby av ett par med samma namn,jag trodde att paret flyttade från Gullsby till Gårdsjö men det visade sig fel när denna Nils hittades.
 
Att Per Olofsson d.ä. var gift med Britta Larsdotter kan läsas i Domboken 1726,där står att Per Olofssons lösegendom skall upptecknas och arvs-skiftas,då kan han inte vara omgift så som någon skrev i Disbyt.
Dom uppräknade barnen i andra giftet är från en annan familj med samma namn på föräldrarna.
Fortsättning lär följa..
 
Frödings koppling vet jag inget om!Även om jag sett att han har många anor här och där i Värmland.Hans stamfar skall väl vara Gustav Forsell.
/Lennart