NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2005-04-03, 16:27
Lennart med fl. !
 
Gertrud Larsdotter igen ...
 
Har inte tänkt att titta på andra sidan, gällande Lars Olofssons och Karin Hansdotters dotter Gertrud född 1715. Teorin var (enligt ovan) att denna Gertrud skulle gifta sig 1733 med Lars Olofsson från Södra Borgeby, och sedan gifta om sig 1740 med Jon Olofsson i N.Borgeby.
 
Nu är jag tittar i hfl gällande 1729 -35, så ser jag att Lars&Karins dotter Gertrud är noterad i samtliga 7 årskolumner - dvs inget som talar för att denna Gertrud är bortgift 1733 - och borde ha varit frånvarande från föräldrarna några år !
Därmed verkar sannolikheten för att det är densamma Gertrud som skall gifta sig som änka 1740 är än mindre ...
 
Lars&Karins dotter Gertrud är sedan även noterad hos dem i de fyra kolumnerna i hfl gällande 1736-40 (vad som skall vara det femte året 1740  vet jag inte ...), samt som jag nämt tidigare alltjämnt noterat hemma hos föräldrarna de två första kolumnerna i hfl gällande 1741-46...
 
Jag blir allt mer förvirrad ju mer jag försöker söka reda ut det här ...
 
 
Men en sak till som jag funderade på runt den Gertrud som är gift med Jon Olofsson - är att det konsekvent i hfl står angett 1715 som födelseår på Jon (fast det var i slutet av 1716) och 1711 på Gertrud (vilket också blir födelseår för henne utifrån uppgedd ålder när hon dör 1796). Jag tycker då iallafall att man skulle kunna tolka det som att Gertrud skall vara några år äldre än sin man (vilket också uppgiften att hon var änka när hon gifte sig med honom skall kunna bidra till). Därför har jag redan tidigare reagerat på att det skulle vara en Gertrud född 1715 som skulle vara hans hustru. Man kanske kan tänka sig att hon egentligen skulle kunna vara ytterligare ett eller annat år äldre !?
 
Det finns ju en Lars Larsson m h Kerstin (Olofsdotter från Hökerud)som bor i Ivarsbjörke under 1730-talet. Nu finns det visserligen inget angivet barn Gertrud för detta par, men de kan ju ha ett sådant för det ??