NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-21
Skrivet av: Irene Larsson skrivet 2005-03-21, 22:24
Hej Nicklas!
 
Min koppling kommer från flera av gårdarna i Sunne men det är Annika av Jöns Jönssons barn som jag härstammar ifrån,Hon och hennes man Olof Jonsson Norra Borgeby hade en son Jon Olofsson som gifte sig med Gertrud Larsdotter f.1715-04-21 Ivarsbjörke.Deras son Lars Jonsson f. 1750-07-21 gifte sig med med Gertrud Persdotter från Hägerud.Dessa makar fick Lars Larsson f. 1778 gift med Anna-Maria Enberg f 1778.
 
För övrigt har jag inte hela följden vidare upp genom Östmark och upp till Trysil klar för mej men hoppas att jag ska klara att bena ut det.Men jag vet att det var samma folk som senare byggde upp Galaasen och Södra Lutnes ,där de senaste generationerna kom ifrån  mellan Maria Larsdotter född 1826 och fram till farmor .
Jag tycker att det är kul om någon yngre kan ta tag i och klarlägga de vandringar som dessa folk gör,från att de kom över till västra sidan av storsverige antingen de kom via Hälsingland ,Orsa eller Uppland.Jag vet att Tväråna var stort, om man ska tro Gottlund så var det pråligt.Men han gillade inte att de byggde till kalla svenskstugor.
Det vi inte kan har vi ju chans att lära.Så vi kan hjälpas åt.
Hälsningar
Irene