NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17
Skrivet av: Irene Larsson skrivet 2005-03-16, 11:56
När det gäller inlägget om Olov Enberg och Katarina Björn så klarade jag inte att få in den utan bad Jan om Hjälp.
Jag begriper inte varför som man sammanslår de sista 2 lysningarna innan äktenskapet.Vad man än så länge vet så ska det var Britta som är Katarinas mor.
Från början.
Nils Björn är född i Saxhyttan,Föräldrar var Häradsdomare Björn Persson och hans hustru Britta Nilsdotter(Hon var dotter till Häradsdomare Nils Persson i Yngshyttan)
Nils mors sida hittar man i Svenska Antavlor 276.
Nils Björn själ.
1. Han gifte sig första gången med Anna Malmberg, jag har sett att det skulle vara i Brunskog.
De fick dottern Lisa Lisken som 1713-10-10 gifter sig med Erik Södergren. Måg i första giftet Petter Ullgren.
2. Britta Andersdotter, med henne barnen Petter,Nils och Katarina i Arvid Noreens bok Sunne kallas hon Karon vid ett tillfälle som passar bra med tanke på vad det betyder på finska med lite annorlunda stavning.
Vid Brittas död får barnen sin släkting Dennis Deonitz Faxell som målsman.
Detta står i Frykdals Härads dombok 1725 ht punkt 103.
Katarina gift med Olov Olavi Enberg född 1690-03-27 i Enkullen Grangärde.Hans föräldrar var Marina Matsdotter Kemppainen  född 1658-02-24 och var från Hörken(Ludvika) där de var gruvägare.Fadern hette Olof Andersson född 1657-03-15 i Hagge i
Norrbärke.
Katarina gifte sig när Olof dött 1750 om sig med Klas Gäfvert.
3. Nu till Nils 3:e äktenskap. Detta var med Ugglas änka Elisabeth Andersdotter Fernell,Nils och Elisabeth fick dottern Anna tillsammans  hon föddes 1718 året efter att hennes föräldrar gift sig.
Det ska tilläggas att det är Nils Björns egna släktingar som tog sig namnet Fernell.Med andra ord var de släkt.
Men frågan är öppen varför skulle detta brev skrivas innan bröllopet och varför samman-slagningen av lysningarna.
Är det någon av alla er som ser detta som kan ge förklaringar.Vi är ju många ättlingar efter dem.
Med en hoppfull önskan att ni kan ge upplysningar
Irene Larsson.