NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17
Skrivet av: Niklas Bodin skrivet 2005-03-14, 00:17
Jag har studerat denna Sunne-soppa ovan och blev då inspirerad att ta upp min gamla gren som jag trodde gav en koppling till Buzz Aldrins förfäder. Jag vet att jag körde fast i samma områden som ni nu diskuterar...
 
Detta är mitt spår.  
Min morfars farmors far hetter Per Ersson. Han var bonde och hemmansägare i By, Sunne. Född 1829-11-01 i By och son till Erik Jonsson, född 1799-09-26 i By, Sunne församling där han var gift bonde med Maria Persdotter, född 1810-06-21 i By, Sunne.
 
Marias far hette Per Persson, född 1778-10-20 i Östanbjörke, Sunne. Han var gift bonde med Maria Andersdotter, född 1781-09-07 i By, Sunne. Så långt inget av intresse för er...
 
Pers far hette Per Larsson, född 1735 i Askerud och småningom bonde i Östanbjörke, Sunne. Det är just i Askerud som problemen börjar...(vilket Jan Lilliesköld och Irene Larsson vet om).
 
Jag har ej antecknat källa (!!) för fyndet PER LARSSON och jag ska försöka kolla dopboken för 1735. I mina anteckningar har jag skrivit Lars Jönsson, född 1693 i Askerud, som far och Chirsti Hansdotter, född 1693 (okänd ort) som mor.
 
Enligt dopboken för Sunne 1693 heter Lars Jönssons mor Malin. Texten är annars svårläst. Då fadern heter Jöns är sannolikt Jöns Jönsson den rätte. Jöns Jönsson i Askerud var ju gift med Malin Toresdotter - vilket flera här konstaterat.  
 
Funderingarna jag har är:  
1) Vet någon med säkerhet att PER LARSSON, född 1735 i Askerud, är son till just LARS JÖNSSON som nämns ovan? Det fanns ju flera Lars Jönsson i Askerud denna period. Skall ha funnits en född 1679...
 
2) Att finna barnen till JÖNS JÖNSSON och MALIN TORESDOTTER i Askerud är ett problem flera av oss här på sidan delat innan. Ni har lovat återkomma men jag finner inga nya uppgifter här sedan 2004.
 
Hoppas vi tillsammans kan reda ut detta nystan...
 
Mvh Niklas - som ämnar besöka arkiven inom kort!