NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-03
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2005-03-03, 09:11
Hej Lennart !
 
Jag som har tillgång till Genline, har nu tittat lite till på den Gertrud jag hittade igår i hfl 1750-52 i Ivarsbjörke. Hon bör då vara den Gertrud som föds 1723-04-25 i Ivarsbjörke till Lars Jonsson och Karin Olofsdotter. I hfl 1750-52 så står det som sagt inget om något gifte - dock i efterföljande hfl (1753-57), så står det att denna Gertrud är gift.- och är endast antecknad i första kolumnen ( rubricerad 1754). Det torde kunna stämma med ditt angivna gifte 1755-12-26 mellan en änka Gertrud Larsdotter och änklingen Jonas Johansson i N.Såneby ?
 
Angående giftet mellan Nils Svensson från Bäck som gifter sig med Gertrud Larsdotter från Ivarsbjörke 1737-12-26, så finns detta par kvar i Bäck, och visar sig få barn 1738, 1741 och 1743 - så kan det ju inte vara samma Gertrud Larsdotter från Björke i giftet 1740-02-24 mellan Jon Olofsson, dr., N.Borgeby & Getrud Larsdotter, ä., Ivarsbjörke. Denna Gertrud verkar sedan gifta om sig med en Per Olofsson från Askerud  1747-03-15 - och detta par får en son i Bäck 1748, och flera barn minst fram till 1756 - så hon kan avskrivas i ”vårt” sammanhang.
 
Angående giftet 1733-05-20 mellan Lars Olofsson, dr., S.Borgeby & Getrud Larsdotter, p., Ivarsbjörke, så har jag antagit att detta är det första giftet för Gertrud Larsdotter, dotter till Lars Olofsson & Karin Hansdotter i Ivarsbjörke. Om det nu skall vara denna Gertrud som är densamma som gifter sig med LOS 1733, så skulle hon alltså bara vara 18 år vid sitt första giftermål.
Vidare, om man skulle antaga att det är samma GLD från Ivarsbjörke i detta gifte som giftet 1740-02-24 mellan Jon Olofsson, dr., N.Borgeby & Getrud Larsdotter, ä., Ivarsbjörke, så borde alltså hennes första make, Lars Olofsson, ha avlidit före 1740.Det som jag hittar är endast att ett barn mellan en LOS och en GLD finns registrerad för de två aktuella orterna - Kerstin född 1734-05-24 i S.Borgeby.
Dock hittas ingen LOS död mellan 1737 och 1744 (det är ju en stor lucka i dödlängder före dessa år) i någon av de aktuella orterna, så därför borde man kunna anta att LOS dog mellan 1733 och 1737 ?
Dock hittar jag inte igen paret LOS&GLD  i S.Borgeby i husförhörslängderna (gällande 1729-1746) !? Det finns visserligen en son Lars till en Olof Bengtsson som noteras som död i husförhörslängden, men finns ändå antecknad så sent som i kolumnen för 1739. men alltså ingen hustru nämnd .
Inte heller den eventuella dottern Kerstin har jag kunnat hitta vart hon tog vägen .
Fortsatt letande i husförhörslängderna efter någon ”övergiven” Gertrud i Björke, som kan vara den som varit gift 1733 - och (kanske) omgift 1740, ger egentligen inga sådana fynd.
Visserligen hittade jag ett par i Björke - Lars Jonsson & hustru Karin (Olofsdotter) i husförhörslängden, (detta par gifter sig 1708-12-27, varvid han noteras vara ifrån N.Borgeby och hon från Edsbjörke) - men  hittade sedan bland deras barn att det fanns en Gertrud född så sent som 1723-04-25 - dvs alldeles för ung för att vara ”rätt” .
 
Till sist, så har jag inte funnit så många Gertrud i Björke i hfl runt 1740, förutom dottern till Lars Olofsson & Karin Hansdotter, så finns det en hustru Gertrud till Nils Jönsson (gifta 1734-12-29), samt en eller anna piga.
.. så kanske ändå ”min” Gertrud är dottern till Lars Olofsson & Karin Hansdotter - trots att inte ”kolumnifyllnaden” i hfl ser ut att stämma något bra med detta ??
 
Väntar nu på vad du kan ha kommit fram till.
 
/Jan