NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-03
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2005-03-01, 15:49
Varifrån kom alla Gertrud ?
 
Det verkar att ha varit ett rätt vanligt namn i Sunne i början av 1700-talet…
 
Jag har tidigare (januari ovan – utan kommentarer) framlagt en fundering över Gertruds Larsdotter, vilken är gift 1740-02-24 med Jo(e)n Olofsson boende i N.Borgeby.
Det har hittills gällt hos flera, att det skall vara Lars Olofsson från Edsbjörke & Karin Hansdotter från Bäck  gifta 1713-01-01, som skall vara hennes föräldrar. Men nu har jag börjat tvivla på detta. Eftersom man kan tolka husförhörslängderna A1:4 (Gällande 1736-40) och AI:5 (Gällande 1741-46) så, att den dotter Gertrud som finns antecknad hos Lars Olofsson & Karin Hansdotter i Ivarsbjörke visserligen är struken i den senare längden fast är samtidigt antecknad för husförhör i de två första årskolumnerna, och är inte struken i den förstnämnda längden, så verkar det vara osäkert om det verkligen kan vara denna Gertrud som gifter sig med Joen Olofsson 1740 ? Visserligen verkar det vara osäkert för vad som verkligen är sista året i första längden (står 1739) och första kolumnen i den senare längden (som inte är utskrivet, men kan ”räknas fram” till 1741)  ?
Det finns heller inga anteckningar om att denna dotter är änka. Hon anges nämligen som änka vid giftet 1740 - och då har jag antagit att det föregående giftet är det 1733-05-20 mellan Lars Olofsson, dr., S Borgeby & Gertrud Larsdotter, p, Ivarsbjörke. Det finns även en (möjlig) dotter Kerstin född 1734-05-24 i S. Borgeby. Dock hittar jag inte igen detta par i S.Borgeby i husförhörslängderna (gällande 1729-1746) ?
 
Någon som har en bättre uppfattning om vilka som är denna Gertrud Larsdotters föräldrar ?
 
Den andra Gertrud som jag intresserar mig för, är den Gertrud Olofsdotter som är gift med Per Ersson i Hägerud. Här kan jag inte hitta något gifte i Sunnes längder, men äldsta (?) barnet Erik torde vara född (i juni) 1706. Det jag inte kan finna, är varifrån hon kom. En tanke som föresvävat mig är att hon skulle komma från en annan socken, och därmed giftet varit där. Men eftersom samtliga deras barns faddrar återfinns i Edsbjörke, Hägerud och Borgeby, så kan man ju inte tro detta.
 
Någon som har en bra uppfattning varifrån denna Gertrud Olofsdotter kom ?