NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-03
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2005-01-10, 16:00
Angående anor i Norra Borgeby, m fl byar
 
För ett eller annat år sedan, började jag gå igenom kyrkoböckerna (via Genline), i syfte att försöka reda ut mina anor i vissa byar i Sunne socken - huvudsakligen byarna Askerud, Norra Borgeby och Hägerud.
Som komplement till husförhörslängder, så använde jag i första hand födelse- och vigsellängder, samt även dödbok som källor.
Eftersom det visade sig svårt att få någon riktig reda (inte minst för att förekommer vissa luckor), så gjorde jag senare ett nytt arbete genom att gå igenom (avskrifterna av) domböckerna i syfte att försöka få mer sammanhang. Under detta arbetes gång försökte jag göra upp kartor på personer och relationer dem emellan. Det visade sig dock tyvärr att det inte gick att få ut någon riktigt bra information ur detta material gällande de anor som jag är intresserad av. Därför har dessa mina sammanställningar fått vila något år.  Nu i helgen har jag tagit Linnaruds avskrifter av födda/vigda/döda till hjälp, eftersom dessa täcker upp alla inskrivna händelser - och inte bara de byar jag varit intresserad av hittills.
 
Nedan redovisar jag först vad jag funnit, genom dessa genomsökningar för de efterfrågade personerna.
Jag redovisar då också mina arbetshypoteser om vilka släktskap som kan ha rådit.  
 
Det är nu då jag önskar få respons på nedanstående id?er - som det också är läge att påpeka att det just är tankar och funderingar som jag har - inga bevis för olika samband, och var och en som tar del av mina funderingar, får också själv ta ställning till varje uppgift.
 
Jag tar mycket gärna emot kommentarer/synpunkter/rättelser/kompletteringar på nedanstående ! :-)  
 
Nederst fortsätter jag med eventuella härledningar från mina dombokskartor som komplement.
Även här anger jag vissa arbetshypoteser.
 
Vänligen Jan Lilliesköld
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  
I första husförhörslängden, för N.Borgeby kan man läsa bland annat följande rader:
. B Jöns Erss
. dess h Ingiähr
. sonen Olof
. hustrun Annika
 
I senare hfl finns också Olofs patronymikon: Jonsson.
Här har jag förr trott att det kunde vara en felskrivning - och att det skulle egentligen vara Jönsson.
Numera har jag förstått att det skall vara Jonsson som är det rätta. Därför måste man tolka det som att Ingiähr är hans moder, medan Jöns Ersson är hennes nya make.
Visserligen kan man tycka att det skulle ha angetts att han var styvson (till Jöns), men det verkar vara allmänt knapphändigt med uppgifter i dessa längder...
 
Gifte:
. 1678-06-23 Jon Bryntesson, Höjen, Ingiäl Jönsdotter, Ulfsby
 
Död:
. 1688-08-03 Jon Bryntesson, Ulfsby
 
Gifte:
. 1691-10-28 Jöns Eriksson, Spelnäs, Ingerd Jönsdotter, Ulfsby
 
Här kan man alltså bygga upp ett scenario.  
Jon Bryntesson och Ingiäl gifter sig 1678, och bosätter sig i Ulfsby.
Jon Bryntesson dör 1688.
Ingerd gifter om sig 1691 med Jöns Ersson.
Men av någon anledning hamnar de sedan i N.Borgeby !?!? - detta torde behöva om möjligt verifieras på något sätt ...
En omständighet som talar emot detta, är att det inte står någon anteckning om att Ingerd är änka när hon gifter sig med Jöns Ersson, men det verkar inte anges någon ”titel” alls på kontrahenterna i denna längd ...
En annan omständighet som talar lite emot detta scenario, är att Jon Bryntesson dör redan i augusti 1688, medan den tilltänkte sonen föds 7 månader senare  (1689-03-03 Olof, Ulfsby, Jon, , dp) - visserligen kan ju det förekomma posthuma barn - men det står ingen anteckning om att den inskrivne fadern Jon skulle vara död ...
Kan det även möjligen även vara så att Jöns Ersson också skulle kunna vara en änkling ? - Det finns nämligen några barn till en Jöns i Spelnäs, 1682 till och med 1691 - och i så fall skulle denne Jöns (ja, om det nu skulle vara densamme) ha gift om sig samma år som första hustrun avlidit (barnsäng ??) ??
 
(Jon i Ulfsby får även en son Per född 1682-02-19.)
 
Gällande Jo(e)n Olofsson:
=========================
Barn födda mellan 1707-21 vid namn Jon Olofsson, så finns: 1716-12-04 Jon, N.Borgeby, Olof Jonsson, Anna Jönsdotter
 
(Tilltänkta) Föräldrars gifte: 1713-06-24 Olof Jonsson, N.Borgeby, Annika Jönsdotter, Askerud
 
Jon Olofsson var gift med en Gertrud Larsdotter.
Funna giften där det förekommer en Getrud Larsdotter:
. 1729-12-26 Nils Håkansson, dr., Uddheden, Getrud Larsdotter, p., Ingersbytorp
. 1733-05-20 Lars Olofsson, dr., S.Borgeby, Getrud Larsdotter, p., Ivarsbjörke
. 1736-12-26 Nils Svensson, dr., N.Såneby, Getrud Larsdotter, ä., N.Såneby
. 1737-12-26 Nils Svensson, dr., Bäck, Getrud Larsdotter, p., Ivarsbjörke
. 1737-12-26 Olof Jonsson, dr., Hälleberg, Getrud Larsdotter, ä., Ingersbytorp
. 1740-02-24 Jon Olofsson, dr., N.Borgeby, Getrud Larsdotter, ä., Ivarsbjörke
. 1747-03-15 Per Olofsson, dr., Askerud, Getrud Larsdotter, ä., Bäck
 
Här kan man notera att när Jon Olofsson och Gertrud Larsdotter gifter sig, så anges hon vara från Ivarsbjörke - samt är änka,
och maken anges vara från N.Borgeby - där aktuellt par skall leva.
I det andra giftet för en Gertrud Larsdotter, anges denna likadeles vara från Ivarsbjörke - men är här noterad som piga.
Visserligen finns det en till GLD från Ivarsbjörke i fjärde giftet, men denna är markerad som piga, och torde därför vara en annan GLD.
Om man skulle antaga att det är samma GLD från Ivarsbjörke i gifte nr 2 som i nr 6, så borde alltså hennes första make, Lars Olofsson, ha avlidit före 1740.
Det som hittas är att endast ett barn mellan en LOS och en GLD finns registrerad för de två aktuella orterna, Kerstin 1734-05-24 i S.Borgeby.
Dock hittas ingen LOS död mellan 1737 och 1744 (lucka i längden före dessa år) i någon av de aktuella orterna, så därför borde man kunna anta att LOS dog mellan 1733 och 1737
 
Födda Gertrud Larsdotter 1707-21:
. 1710-02-09 Ingersbytorp, Lars Eriksson & Kerstin Larsdotter
. 1713-02-17 Ivarsbjörke, Lars Olofsson & Karin Hansdotter
. 1715-04-21  Ivarsbjörke, Lars Olofsson & Karin Hansdotter
. 1719-04-08 S.Borgeby, Lars Davidsson & Karin Jönsdotter
 
Att notera att Lars Olofsson & Karin Hansdotter tydligen först fick en dotter Gertrud, som sedan ersätts av en ny 1715.  
Om det nu skall vara den sistnämnda som är densamma som gifter sig med LOS 1733, så skulle hon alltså bara vara 18 år vid sitt första giftermål..
 
(Tilltänkta) Föräldrars gifte:
. 1713-01-01 Lars Olofsson, Edsbjörke, Karin Hansdotter, Bäck
(Inga fler LOS & KHD finns bland gifta 1669-1721.)
 
Ingen Lars Olsson född perioden1680-92, dock finns det en Olof NN som är boende där...
Inte heller hittar jag någon lämplig Karin född i Bäck (för att gifta sig 1703)...
 
 
Gällande Annika Jönsdotter:
===========================
Födda i Bäck 1680-92 vid namn Ann(ik)a till en Jöns, så finns bl a: 1690-01-01 Annika, Spelnäs, Jöns, , dp (OBS, att det är dopdatum - min tolkning av födelseboken är att Annika är född 1689-12-3x)
 
Föräldrars gifte, före 1690, med intressant adress, finns bl a:
. 1672-06-23 Jöns Jönsson, By, Malin Toresdotter i Askerud
. 1686-05-20 Jöns Månsson, soldat, Askerud, Karin Arvidsdotter, Hägerud
Det har av vissa forskare ansetts/angetts vara soldaten Jöns Månsson Flinta som skulle (kunna) vara den Jöns som är Annikas fader i Askerud.
Denne Jöns Månsson är visserligen troligen från Askerud, men som man kan se av födda barn, så verkar denna familj vara boende i Hägerud - och det inte minst över det intressanta årtalet 1689/90 ...
 
 
Sammanställning av information, hämtad ur (avskrifterna av) domböcker
=================================================
Följande är alltså mina tolkningar av de mål som förekommit i domböckerna, rörande de aktuella byarna.
Man kan notera att det är många gånger mycket svårt att förstå alla olika syftningar som förekommer i texterna.  
Och eftersom det ofta bara är angivet bara förnamn och bynamn, alternativt bara patronymikon på en barnaskara, eller namn på mågarna enbart, så är det också mycket svårt att få några säkra samband...
 
Jöns Jönsson - boende i Askerud - boende i By - Gift med Malin Toresdotter i Askerud
 
Malin Toresdotter - boende i Askerud - Föräldrar: Tore Olofsson och Karin Larsdotter
 
Karin Larsdotter tidigare gift med Ivar, och då haft barnen Sven (g.m. Kerstin Andersdotter) och  NN (g.m. Karin Persdotter)
 
Bland Jöns och Malins barn finns: Nils Jönsson i Ivarsbjörke, Lars i Askerud, Jöns i By, Karin, Annika, Marit  
 
Ingähr  -  gift med Jöns Ersson, med sonen Jöns Jönsson i Brårud; gift [innan] med Jon, med barnen Bengt Jonsson i By (?), Lars Jonsson i Ivarsbjörke, Per Jonsson i Ivarsbjörke, Olof Jonsson i N.Borgeby (g.m. Annika Jönsdotter); Fader Jöns Svensson i Ulfsby, död ~1700, gift med NN; Syskon: fjärdingsman Sven Jönsson i Ulfsby (g.m. Bryntesdotter - vars broder verkar vara Jon Bryntesson !?), Karin Jönsdotter (g.m. Markus Olofsson, korpral i Ivarsbjörke, samt även gift med Johan Jonsson Smålänning, soldat [Ordningen på Karins giften har jag ej  reda på ...])