NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-10
Skrivet av: Lennart Hjerpe-Norgren skrivet 2005-01-09, 19:20
Skymberg
 
Nog har jag stött på detta problem,för ett problem är det.Fram tills dess att Genline fick ett av sina sedvanliga avbrott i kväll har jag noterat att:
Den Nils Danielsson och Carin Bryngelsdotter du har beskrivit flyttar med alla barnen till Eda 1798 och blir där.
Däremot föds 1788-12-28 i Ed en gosse Erik Xphtsson (ja,det står så)av föräldrarna Erik Christoffersson och Maria Eriksdotter.
Erik vet nog inte riktigt vad fadern som dog
1790 hade för namn,inte prästen heller för han kommer att kallas Staffansson.Kanske beroende på att prästen feltolkat xphtsson som stephansson eller staffansson.Denna Erik Staffansson gifter sig 1811,vigselbok saknas för sommaren 1811,men lysning är utfärdad 1811-06-27.Bruden blev Maria Nilsdotter född 1789-01-18 i Karsbol.Detta par flyttade med första barnet Maria född 1812-04-06 i Karsbol till Elvdalen och Norra Råda där minst sju barn till föddes.
Det var inte lätt att följa dessa personers flyttningar hit och dit men det lyckades.
En del uppgifter är kvar att följa upp t.ex. vissa dödsnotiser,en del fick jag med innan Genline lade av.Så bara att vänta!
Mvh Lennart