NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-02
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2004-04-04, 17:15
Hej!
 
Är det någon som vet vem modern är till Gustav Eriksson i Gjutaregården, död 22/2 1782 i Gjutaregården. Han ska vara son till Erik Olofsson Löwen i Lövåsen, men vem var hans mor. Jag har fått mina uppgifter från Kent Roxnäs om fadern (och för den delen framgår de av Swedish American Ancestors... 6:164...)
 
------------------------
 
När jag ändå är igång och frågar kan jag ju fråga om någon känner till ursprunget till Jan/Johan Elofsson i Torsby, som vid vigseln 16/4 1749 i Sunne (gifter sig då med Karin Olofsdotter) uppges vara dräng i Svartserud. Jag gissar att han kan vara son till Elof Johansson i Svartserud - någon som vet mer om detta och för den delen om Jan Elofsson, hans potentiella fader och Jan Elofssons hustru. Karin har jag satt som dotter till Olof Svensson och Ingeborg Persdotter i Torsby - stämmer det och vet någon mer om dem?
 
Karin ska enl hfl vara född 1723 och Jan 1721. Karins föräldrar ska vara födda 1699 (Olof) och 1696 (Ingeborg). Ingeborg dör hos mågen Jan Elofsson 1783 (hfl). Jag har inte kollat upp något av dessa årtal, förutom att jag konstaterat att Elof Johansson i Svartserud fick en son Erik just 1721. Karin var gift med någon annan innan hon gifte sig med Jan Elofsson.
 
För egen del härstammar jag från dottern Ellika född 20/12 1753 i Torsby, vars svärfars far var just den Gustav Eriksson jag nämnde i min fråga ovan.
 
---------------------------
 
Någon som känner till ursprunget för Nils Anderssons i Maggeby hustru Kerstin Eriksdotter - de fick åtminstone 4 barn i Maggeby (Anders 12/8 1708, Apollonia 29/11 1709, Marit 18/3 1713 och Anders 23/1 1716).
 
---------------------------
 
Känner någon kanske till Lars Eriksson född 1711 (hfl), död 16/11 1764 i Ulvsby, som slutligen var bonde i Ulvsby... och tidigare bosatt i bl a Svensby, V Ämtervik och Aplung, V Ämtervik. Vid vigseln 7/8 1737 i V Ämtervik kommer han från Aplung. Dvs är det någon som känner till hans ursprung?
 
------------------------
 
Passar också på att fråga om Nils Olofsson i Karsbol (född 23/1 1715 i Karsbol, död 4/12 1799 där), som var son till Olof Nilsson i Brårud och dennes hustru Margareta Olofsdotter. Någon som känner till mer om föräldrarna (fadern ska enl hfl vara död kring 1750 i Brårud, och modern ska vara född 1669). Jag misstänker att Olof är identisk med den Olof som föds 1681 dp 21/5, som son till en Nils i Karsbol... mer vet jag inte om detta. Var gifter sig Olof och Margareta och var kommer Margareta ifrån?
 
Nils Olofsson gifter sig någon gång med Marit Andersdotter (född 171(9) och död 4/1 1794 i Karsbol). Någon som känner till hennes ursprung?
 
Mvh, Henrik