NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-18
Skrivet av: Lennart Hjerpe skrivet 2004-02-01, 11:46
[size=0]Mats S
Om du tvivlar på mina uppgifter kan jag meddela att det är inget sidospår.Jag ägnade hela juldagen åt att lösa detta problem då jag hade tillgång till alla Värmlands kyrkböcker under alla år.Den Kerstin född 1740 som du inte hittar finns t.o.m. i Kenneths Farmors antavla som nr 96 och är född 11-19,alltså dotter till Per Eriksson liksom sonen Erik född 1743.Karl Hjerpe gifte sig 1756-01-01 med änkan Kerstin Persdotter från Ingersbytorp,vilken tidigare varit gift med Per Eriksson i Skröttingerud.
Så om du Mats kollar riktigt noga husförhören så finner du både Erik och Kerstin i Pers och Kerstins familj innan Kerstins gifte med Karl Hjerpe.Skröttingerud,Ingersbytorp,Hån,Hälleberg, och Västansjö ligger alla inom ett snävt område så var uppmärksam på att familjer kan vara skrivna på olika platser inom detta lilla område,som du såg var änkan Kerstin skriven i Ingersbytorp då hon gifte sig med Karl Hjerpe.Ingersbytorp heter egentligen Västra d:o,då det finns även ett Östra på östra sidan sjön Fryken.Nästa gång jag har tillgång till alla kyrkböcker skall jag ta och scanna in den sida där Erik 1743 skrivs under Per-Kerstin och skicka denna till er som tvivlar.
Kanske någon i Slobyn har något att tillägga om han läst det här.[/size]