NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-06
Skrivet av: Lennart Hjerpe skrivet 2003-11-01, 11:18
[size=0]Far till Per Eriksson Hjerpe är Erik Persson,moder är Kjerstin Jönsdotter.Per är född i Rådom,Sunne.Erik Persson och Kjerstin vigs 1775-12-26 i Sunne,Erik skrivs då från Hälleberg och Kjerstin skrivs från Gylleby.Ingen av dem nämns som Hjerpe vare sig vid vigseln eller vid barnen,Katarina,Per eller Kerstins födelse.Detta var ett mysterium för den ovan nämnde P.A.Forsberg,som jag försökte lösa för några år sedan,han fick veta vad jag kommit fram till just då.Efter mitt svar till honom har Hjerpesökandet legat nere (mer eller mindre),men har nu fått till en hypotes som skall kollas så fort jag får tillgång till Genlines kyrkböcker:
I Hälleberg bodde Karl Hjerpe med familj,därifrån kom Erik Persson vid sitt gifte,om han var 30 år då skulle han vara född omk. 1745.Erik skulle då kunna(ej kollat) vara
son till Karl Hjerpe (om prästen skrivit Persson istället för Karlsson).Karl Hjerpe hade en son som hette just Erik och var född c:a 1745,så nu har vi något att bita i.
Att Caisa född 1824 var gift med Hellgren visste du kanske.
Jag återkommer i ärendet när något nytt finns att ventilera,det kan väl du också göra,eller någon annan.
Mvh L.Hjerpe[/size]