NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-24
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2002-08-29, 13:46
Hej!
 
(Lite frågor utifrån Kenneth Larssons svar ovan,
samt ett antal inlägg i andra diskussionsgrupper angående Holsten/Hollsten/Hålsten/Enberg/Biörn ...)
 
Bakgrund: Jag nappade på Genlines erbjudande om tre månadersabonnemang i sommar, eftersom jag tänkte passa på att verifiera/rätta/komplettera den forskning jag gjorde i stoleksordningen trettio år sedan gällande min farfars härkomst (= huvudsakligen Värmlandssocknar).
Inte minst skulle jag försöka titta mer på min faderlösa Britta född av Kerstin Jönsdotter i Sunne. I helgen hade jag dessutom tillfälle att sitta ett tjugotal timmar på SVAR i Ramsele.
 
Utgångsinfo: Pigan Kerstin Jönsdotter var född 4/8 1774 i Norra Näs, Sunne (S). Hennes dotter Britta föddes enligt födelseboken 30/8 1806 i Bostället,Askerud, Sunne (S), men med faderns namn utelämnat. I HF finns dock barnet antecknat redan i N.Soneby och Askerud. Det visade sig att Kerstin hade ett tidigare oäkta barn (vilket redan avlidit samma år som han föddes) med en angiven fader.
Britta blir dessutom även moderslös vid ca fem års ålder. Britta har till att börja med patronymikonet Danielsdotter, men lite senare även efternamnet Hollsten (detta är dock försvunnet i än senare HF).
 
Nå, nu letade jag därför efter en Daniel Hollsten i Sunne socken. Jag har också hittat en sådan, utan att dock kunna knyta honom som far till Britta.
 
Är det någon som har tips om var man kan finna eventuella faderskapserkännanden/mål för Sunne ?
 
Den funna Daniel Hollsten är född 13/6 1770 i Bergskog, Sunne (S). Han verkar dock försvinna (liksom hans mor) framåt början av 1800-talet - vart ?
 
Hans föräldrar är corporal/förridare/fältwäbel Elias Holsten (* 1724) och Britta Maria Enberg (* 21/8 1727 i Brårud, Sunne (S), barn till conterfejare Olof Enberg och Catharina Biörn) (gifta 30/11 1746 i Sunne). Jag har hittat åtta syskon till Daniel (varav en annan Daniel).
 
Vad jag inte hittar - är hur jag skall relatera Elias Hol(l)sten till alla andra Hollsten jag hittar i Sunne av liknande ålder (eller äldre):
- Petter Holsten [*1674 +1740], hustru Britta Dahlman [*1683 +1752]
- Petter Holsten (*1717), hustru Catarina Nilsdotter (*1717)
- Johan Holsten (*1723/4), hustru Greta Vigelia (*1734)
- Johan Holsten (*1730), hustru Sara Olofsdotter (*1730)
- Sven Hollsten (*1716)
- Sven Holsten (*1728 ?)
- Daniel Holsten, hustru Kerstin (vars dotter Maria Danielsdotter Holsten gifte sig med Carl Hane).
 
Är det någon som har tillgång till information (källor ?) som kan koppla ihop dessa personer ?
 
Vidare tycks även Elias Holsten (med familj) vara frånvarande under vissa år ? - var ??
 
mvh,
/Jan Lilliesköld