NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2014
Skrivet av: Christina Tuvesson Lindaryd skrivet 2012-01-18, 22:01
Jag har hittat Erik Nilsson, handlare i Årjäng, på sid 356 rad 17. Enligt AI:20 flyttar han dock dit först 1874, har inte hittat honom i AI:19. Kan du förresten tyda var han är född???
 
Cecilia vistas hos skräddare Andersson före 1869, för när resten av familjen emigrerar flyttas hon längst ner på sidan med sin son.
 
Jag hittar henne inte på sid 382 i AI:23 och det verkar konstigt att hon skulle finnas kvar så långt efteråt. Prästen har ju själv skrivit in i AI:20, sid 400, att hon reste till USA 1872. Som sagt: inte världens mest noggranna präst tydligen...
 
Anledningen till att jag gärna vill veta var hon vistades 1870-1872 är att familjen i USA bestämt hävdar att hon var änka när hon emigrerade. Teoretiskt sett kan hon naturligtvis ha gift sig under perioden, men jag tvivlar. Hon står som piga i Emiweb, men det registret baseras ju på husförhörslängder o d, som i detta fall inte är helt pålitliga. I Emihamn har hon ingen titel och jag tycker kanske att hon borde ha stått som änka om hon nu var det.