NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-10
Skrivet av: Kjell Croné skrivet 2005-03-05, 00:19
Hej Karin, jag svarar under Silbodal i stället för Karlanda.
 
Jag har Karins bror Jon Egelsson bland mina anor. Enligt vigsellängden 1713 var Karins man Olof Söfringsson från Ulvestad och finns där i mantalslängden (mtl) 1709. Han dör 1718-03-03 i Nästebacka, 39 år gammal, och således född ca 1679.
Den andre Olof Söfringsson bor i Långelanda enligt mtl 1709-1720 och är också en av mina anor. Han var först gift med Barbro Gustafsdotter och därefter med Karin Svensdotter. Och precis som du skriver, han verkar också ha kopplingar till Ulvestad. Kanske de båda Olof Söfringsson är bröder?
Jag är osäker på om namnet Söfring tyder på finska anor, men visst är det möjligt. Ulvestad gränsar till Silbodals finnmarker. Namnet förekommer även i Blomskogs socken, fanns det finnar även där?  
I samband med detta måste jag ändra ett påstående, enligt Jarl Ericssons bok Finnar i väst fanns det tydligen finnar i Risviken och i grannbyn Tegen. Han nämner en Esbjörn och Olof Knapp i slutet av 1600-talet. I Tegen finns senare en Maret Esbjörnsdotter som bör vara en dotter till denne Esbjörn.  
 
Lars Amundsson i N. Ström, född ca 1691, död 1764-12-14. Hans mor var Annika Kristoffersdotter, vars far var Kristoffer Göransson Wahlenberg. Så det finns släktband mellan Lars Amundsson och Stina Andersdotter.
 
Mvh, Kjell