NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-13
Skrivet av: Kjell Croné skrivet 2005-02-10, 20:37
Hej Rigmor!
Jag kan fylla på med några nya uppgifter.
 
Bryngel Nilsson saknas i Silbodals födelsebok, men han bör vara född ca 1721 (husförhör) i Risviken, inte i Sillegårdsed. Han dog dock i Sillegårdsed.
Kerstin Larsdotter föddes 30 november 1726 i Norra Ström, Silbodal. Även hon dog i Sillegårdsed.
Bryngel Nilsson från Risviken och Kerstin Larsdotter från Högerud gifter sig 1 januari 1748 i Silbodal.
 
Nils Eriksson dör 7 november 1728 i Risviken och begravs 17, om jag tolkar dödsnotisen rätt.
Karin Bryngelsdotter är född ca 1690 (husförhör) i Näs, Silbodal och dör 11 juni 1754 i Sillegårded, men begravningsdatum är inte angivet! Hon bor då hos Bryngel och Kerstin.
Nils Eriksson från Risviken och Karin Bryngelsdotter från Näs gifter sig i november 1711, lysning Dnica 21,22,23 post Trinit (15,22,29 oktober) i Silbodal.
 
Karin Bryngelsdotters föräldrar är Bryngel Olofsson och Kerstin i Näs, Silbodal.  
 
Lars Selgolsson, som var soldat Lars Strömlöf, dog 1 januari 1733 i Södra Ström, Silbodal och begravdes 8 januari.
Ellika Larsdotter föddes ca 1688 (husförhör). Ellika var fattig, vandrade omkring och bodde på olika platser. Hon dog även hon som inneboende hos Bryngel och Kerstin i Sillegårdsed. Begravningsdatum är inte angivet i dödboken!  
Soldat Lars Strömlöf från Sillegårdsed och Ellika Larsdotter från ? gifte sig 1 eller 4 juni 1724 (svårläst mikrokort). Ellika kommer inte från Silbodal, men när jag skrev av vigselnotisen kunde jag inte tyda vilken socken hon kom ifrån. Det ser ut att stå Nyx soken.
 
Enligt Ellika Larsdotters dödsnotis heter hennes föräldrar Lars Henriksson och Kerstin Andersdotter.
 
Mvh, Kjell