NULL Skriv ut sidan - Silbodal

Anbytarforum

Titel: Silbodal
Skrivet av: May Jonsson skrivet 2014-07-03, 22:11
Jag försöker finna föräldrarna till länsman Arne Nilsson i Backa, som dör före 1653.  
Han drabbades hårt under Hannibalsfejden. Dombok 1646 ” Än framstod för rätten länsmannen Arne Nilsson i Backa i Silbodals socken och gav klageligen tillkänna hurusom när fienden i förårs om vintern var här i häradet stark infallen, tå haver en del av hans fäldt lagt sig in uti samma hans gård Backa..” Jonas Nilsson framträder vid samma ting för även hans gård i Årjäng blir plundrad. Jag hade hoppats att Arne skulle nämnts som bror- men inte. I så fall hade jag haft föräldrarnas namn, för i dombok 1652 finner jag om häradslänsmannen Torsten Nilsson i Årjenge, som hållit en ryttare med häst och rustning 1644-1648, att han är son till länsmannen Nils Halfvardsson och Marit Larsdotter. Torsten ärvde från dem en fjerding i Årjenge och köpte en fjärding från vardera Nils, Maren, Jonas. Namnet Maren är ju ovanligt och verkar kvinnonamn för mig men i domboken står det bara dessa fyra namn och var och en får en fjerding. Om Maren vore dotter borde det kanske stått något om brodergille. Jag sökte på anbytarforum om namnet möjligen skulle kunna vara en form av Arne men fann inget om det.
Du, som läser detta kanske kan lösa namnfrågan eller vet något mer om länsmannen på 1630-talet Nils Halvardssons familj, som eventuellt ger mig några ledtrådar till min Arne Nilsson.