NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 december, 2007
Skrivet av: Inger Zetterqvist skrivet 2006-01-29, 22:10
Har problem med min farfars anor.Han hette Karl Jonsson,och han dog på torpet Backåsen,Segerstad
1945-12-12. Hittar honom ej i SV DB II, för den sträcker sig från år 1947.
Jag vet bara att han var ca 20 år äldre än sin husru, och då hamnar man på , född ca 1867
Jag vet att han var född i Segerstad, och själv är jag född år 1963, så honom har jag tyvärr  aldrig träffat, och inte min farmor heller.
 
Karl Jonsson, f ? ca 1867, torpet Backåsen, Segerstad.
Backåsen var ett torp under gården Solberg, som också adressen dit idag är. Karl, var ca 20 år äldre än sin hustru.
D 1945-12-12, Segerstad.
Karl Jonssons hustru var Anna Maria Jonsson, född Johansson, f 1887-04-14, Gräsmark.
D 1961-03-02, Solberg 1:1, Segerstad, Nors kommun,Värmland. Bodde i Backåsen, Segerstad, och hon blev alltså ca 73 år.Hon blev änka 1945-12-12 och de fick barnen: Jenny,Henning,Greta, Herbert och min far Erik Karlsson.
Jag har deras födelseår och datum, men det får man ju ej lämna ut i detta forum.
 
Farfars far skall ha hetat Jon och kallades för Jonte i Backen. Hustrun hette Mari.  
Min förhoppning är att någon annan skall kunna ge mig en ledtråd , att komma bakåt, då jag har kommit in på fel spår förut.
Detta är allt jag vet.
 
Hälsningar: Inger.
 
Karl Jonssons syskon:
En syster , som är gift i Mariestad, och har ej namnet på den personen.
Ett syskon, som är bosatt i Storfors, får pappas kusin Majken.
Bror Lennart Jonsson, bor i Säffle. Fick 3 . eventuellt fyra barn i två giften.
Barnen var:
Anna. Gift med Kalle. Deras dotter Ingrid.
Märta.
Britta.
Allan.
Hustrun i andra giftet hette Alma.
Syster: Maria (Maja). Hon gifte sig med Johan Selven. De emigrerade till Amerika. Sonson Gene Selven, bor i Los Altos, Californien.
Maria dog i barnsäng i Amerika.
Om någon har EMIBAS, så står det kanske något om dem där, för har tyvärr inte tillgång till den.