NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-22
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2000-03-31, 23:58
Karin (Katarina) Elisabet Andersdotter var född 7 februari 1839 i Segerstad utanför äktenskapet, dvs såsom oäkta, i födelseboken uppges ingen fader. Hon gifter sig 22 september 1861 med Daniel Svensson, från Segerstad. Hon benämns ibland som Karin Elisabet, ibland som Katarina Elisabet, men ibland kallas hon bara Betty. Modern var Kajsa Larsdotter och denna var från Ed socken (S), född där 5 juli 1813 i Ås, Ed. Modern flyttade från Ed runt 1836, bosatt mellan 1837-37 i Nya Prästbol, Segerstad. Mellan 1838-42 var hon bosatt på samma ställe, men hon var bland de försvarslösa. Dottern kallas Andersdotter, men efter det att en oäkta son till Kajsa fötts, om jag minns rätt. Sonen Carl Andersson var född omkring 1850 i Segerstad och fadern uppges i födelseboken vara en Anders Lennartsson, om jag minns rätt. Denne Anders verkar vara på tok för ung för att vara fader till Karin Elisabet, detta återigen om jag minns rätt. Som synes finns det tre lösningar på vem som är fadern:
 
1) Hon är verkligen dotter till Anders Lennartsson.
2) Hon är dotter till en Anders, men ej Anders Lennartsson, fader till Carl.
3) Hennes fader bär inte förnamnet Anders och hennes patronymikon härrör från halvbroderns fader (eller någon annan, dock ej från morfadern som heter Lars Larsson).
 
Söker alltså efter den okända fadern.