NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2014
Skrivet av: Monika Öhrn skrivet 2013-09-01, 12:33
Nu har jag kollat faddrarna till 7 av 5 kända barn. Oftast heter Annika Svensdotter, men Jonsdotter och Nilsdotter förekommer också. Nils Nilsson har jag identifierat som en Nils Nilsson Pundan från Skäfthöjden. Han är fadder till en av de yngsta barnen då Katarina var 14 år. Från Laggsundet har jag en Päder Svensson som var fadder när Katarina döptes 1732. Det förekommer också en Katarina Svensdotter bland faddrarna och hon är från Skäfthöjden. Annars finns det mycket Gåsborn och Älvsjön.
 
Maken till Annika hette Sven såsom Annikas far borde ha hetat, men Sven kommer väldigt långt ner bland namnen i barnaskaran. Jan kommer däremot som första pojknamn. Katarina är första flicknamn och Ingrid, som är farmor, kommer som nr 2 bland flicknamnen.Döttrarna Maja och Stina har jag ännu ej hittat födelsedatum på men det finns en lucka mellan 1738 och 1744.
 
Jag spekulerar hej vilt utan kunskap, men kan det vara så att Annika är oäkta och har en styvpappa vid namn Jon och en biologisk pappa vid namn Sven, vilket skulle kunna förklara ständiga förväxlingar av namnen. Alla kanske vet att hennes pappa heter Jon? Efter många år tänker de flesta inte på att hennes riktiga pappa är Sven. Pater Jon, genitor Sven?