NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2013
Skrivet av: Monika Öhrn skrivet 2013-02-16, 20:08
Hej  
 
Tack för den informationen, Monica. Hade Johan Rastainen någon fru och några barn?  
 
Det finns en mytomspunnen Bertil från Finland, men ingen kan ju riktigt veta vad som är sant och vad som bara är en skröna runt honom och inte heller kan man veta vilka Kemppainen han skulle vara anfader till. Enligt Gottlund så fick ju denna Bertil namnet kemppainen för att han var en kämpe och då skulle han ju vara den förste och därmed anfader till alla, vilket ju inte är så sannolikt om det finns flera släkter eller allt för många med det namnet.  
 
Igår hittade jag Ellika i Vigselboken och hon blev visst gift med en Karjalainen från Laggåsen.  
 
Monica, jag har lagt in en Kemppainenfråga under Gustav Adolf också. Kan du titta på den också och se om du känner till svaret? Vore kul att kunna knyta ihop hela påsen.  
 
Visst kan det finnar många felaktiga uppgifter på internet, men det finns det säkert hemma i släktforskares byrålådor också, men skillnaden är då att om man ser något fel på internet så kan man ju alltid påtala det för den som lagt ut uppgifterna. Internet ger ju enorma möjligheter till ett samarbete som inte funnits för tidigare släktforskare och slår vi alla våra kloka huvuden ihop så kan vi säkert göra nya upptäckter. Just forskningen om skogsfinnar är det extra fördelaktigt om många hjälps åt eftersom de är utspridda i så många socknar och rör sig mellan dessa i högre utsträckning än vad exempelvis mina svenska anfäder har gjort.