NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2013
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2013-02-16, 13:01
Hej Monika!
Då jag har ganska bra koll på den familjen, skall jag försöka svara dej så gott det går. Du säger att det florerar många olika versioner på nätet, och det är tyvärr sant; någon gör en gissning, lägger ut den på nätet och vips har den skrivits av och blivit till en sanning på tio nya hemsidor...Tröttsamt, men ett faktum.
Nåväl, denne Johan Bertilsson Kemppainen som vi talar om, kom till Linnerhöjden/Pullingtorp ca 1692 med sin familj och en annan finne med familj, Johan Rastainen. Detta enligt mantalslängden, som tidigare enbart tagit upp familjen Kropp på samma ställe.
Denne Johan Bertilsson (ca 1632-1713) var gift med Anna Persdotter (ca 1640-1732), och han kom med sin far Bertil Persson (ca 1600-1673) och mor Helga Knutsdotter till Kringsberget i Dalby någon gång på 1660-talet. (Älvdals hd 1711, ht) Ett ställe som upptagits av Per Hindriksson någon gång i början av 1650-talet. (mtl)  
Bertil Persson dör där någon gång före 1673, eftersom det skiftas arv efter honom i juni det året. (Älvdals hd 1673, st)
I Kringsberg bodde även under några år Johans bror Erik med familj, som sedan flyttar till Nordviggen i Norra Ny.
 
I maj 1681 får finnen Johan Bertilsson Kiämpe tingsbevis på att han bott i Kringsberg ca 20 år, och alltid ställt sig ärligen och väl. (Älvdals hd 1683, st)
 
1683 har han sålt torpet till Kristoffer Tomasson Havuinen, och flyttat vidare med sin familj. Han verkar ha bott några år hos sin bror Göran Bertilsson i Dalkarlsjön, vilket framgår av en tvist han hade med Lång Kristoffers sonson, Kristoffer, om en häst (Färnebo hd 1687, ht).  
Det är efter detta han dyker upp i Pullingtorp tillsammans med familjen Rastainen, som vistades i Basthöjden i Färnebo tidigare.
 
Johan Johansson som var född 1685, är son till Johan Bertilsson och Anna P. Johan J var gift med Margareta Johansdotter Muhoinen från Höksjön/Högsjön, Äppelbo.  
 
Johan Bertilsson Kemppainens barn var;  
Marit Johansdotter. Född 1667 Kringsberg, Södra Finnskoga (S).  
Peder Johansson. Född 1673 Kringsberg, Södra Finnskoga (S).  
Mats Johansson. Född beräknat 1674 Kringsberg, Södra Finnskoga (S). Död 1759-09-18 Pullingtorp, Linnerhöjden, Rämmen (S).  
Göran Johansson. Född 1675 Kringsberg, Södra Finnskoga (S).  
Annika Johansdotter. Född 1678 Kringsberg, Södra Finnskoga (S).  
Johan Johansson. Född 1685-05-01 Sundsjön, Gustav Adolf (S).  
Ellika Johansdotter.  
 
Sedan detta om att Bertil nr 1 från Finland dessutom är en mycket mytomspunnen man. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om detta-hur vet vi att han var en mytomspunnen man? Kan det inte ha varit en annan Bertil Kemppainen? Till exempel någon av dem som kom från Norrhörken i Ljusnarsberg? Jag har under flera års tid försökt knyta ihop dessa Kemppainen-familjer, men inte lyckats. Även om det ser ut, säger SER UT!, som om det hade kunnat finnas en Per Bertilsson i Hörken, så finns det mej veterligen inga belägg för det!!
Men namnet Kemppainen var inte alls ett ovanligt namn, och vi har funnit flera skilda belägg på olika ställen, som vi tyvärr inte lyckats koppla ihop med varandra, vilket gör att åtminstone jag skulle vara väldigt försiktig med att rakt av säga att vår Bertil var den mytomspunne! Och att Gottlund skrev detta och kopplade samman Pullingtorp med vår Bertil, betyder egentligen inte att det skulle vara så. Han hade ju rätt i det mesta han skrev, men även solen har sina fläckar! Han hade ju till exempel helt fel om Pullingtorp; vår Bertil satte sannolikt aldrig sin fot i det torpet!
 
Hoppas att detta har rett ut en och annan fundering!
Mvh
Monica
 
(Meddelandet ändrat av monifog 2013-02-16 13:54)
 
(Meddelandet ändrat av monifog 2013-02-16 13:57)